Clarke

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Mar 25 14:02:00 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

De mensenrechtsituatie stond en staat bij me voorop en juist weer door het
lezen over het bezettersgedrag van de Amerikaanse soldaten realisser ik me,
dat nu zo gauw mogelijk gekozen moet worden voor een eigen invulling door
Irakezen van hun constitutie en bestuur. Het lijkt me vooralsnog
onontkoombaar, dat dat onder de hoede van de VN dient te geschieden, om al
te bloedige interne strijd tussen de diverse partijen in Irak te voorkomen.

En het onlogische blijft voor mij, dat het ene land zomaar een ander land
kan binnenvallen, omdat ze de er zittende heerser wil verdrijven. Daar zou
toch een volkenrechtelijk kader voor moeten bestaan, zoals een uitspraak van
de VN, ookal heiligde in casu het doel de middelen. En dan heb ik het nog
niet over de spinofff naar bijvoorbeeld Iran en Lybië. En als oud
studenten-assistent parlementaire geschiedenis blijf ik altijd nieuwsgierig
naar de motieven van een regering, om aan zo'n actie deel te nemen. Dat zou
ze moeten kunnen verantwoorden aan het gekozen parlement.

Groet,

Tjerk