openheidoverirak.nl

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Mar 21 14:46:17 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:57 21/03/2004 +0100, Ellen Vunderink wrote:

>Er zijn nogal wat mensen op deze lijst die hebben aangegeven dat ze een
>filter muijzmeet hebben en mensen die hebben gevraagd of jullie de lijst
>niet meer willen vervuilen. Ik zou zeggen dat het daardoor spam is
>geworden. Voor een niet jurist is dit een waterdichte redenering :-)

Ht simpele feit dat iemand bepaalde mail niet wil krijgen en tóch krijgt maakt die mail nog niet tot spam. Dan zou biojvoorbeeld een liefdes-email aan iemand, die daar niet op zit te wachten, óók spam zijn. De meeste mail die de ene p naar de andere p stuurt is ongevraagd.
Echter: in ons geval gaat het de kant op van spam. Deze lijst heeft een hoeveelheid geaboneeerden die niets meer willen lezen over muijz-meet. Het gaat niettemin toch door. Je zal moeten terugkijken hoe de muijzmeet-smei-spam (het is nog geen bulk) ontstaat.

Juridisch is het zeker geen spam, aangezien het ieder vrij staat zich te unsubscriben. Ik denk dat een vorm van zelfregulatie hier op zijn plaats is, maar er is niemand die een initiatief neemt in dezen.