openheidoverirak.nl

Sat Mar 20 19:59:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, maa 20, 2004, at 18:48 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> Ja, hij heeft uitingsvrijheid.

Laat die open deuren met rust!

> Inderdaad, want het begrip bulk is een doorslaggevend element van spam.

Nee. Doorslaggevend is dat het om *ongevraagde* berichten gaat.
Gevraagde bulkmail is geen spam. Berichten die via een mailinglist
worden verstuurd bijvoorbeeld, zijn wel bulkmail maar geen spam.

(Op http://www.spamvrij.nl wordt dat goed uitgelegd.)

> Juist, dat is één mailtje. Bulk lijkt me iets anders.

U roept vervolgens de ontvanger op zo'n bericht door
te sturen aan "vrienden en bekenden, politieke- en
maatschappelijke organisaties, enz.".
Die berichten zijn aldus "onderdeel (...) van een grotere
hoeveelheid e-mails, die elk voor een wezenlijk deel identiek
zijn". Bulkmail dus. En bovendien ongevraagd. Dus spam.

U verstuurt zelf geen spam, want uw bericht is door de
ontvanger gevraagd - namelijk door op de verzendknop
op uw site te klikken.
Maar u roept wel op tot het versturen van spam.

> Dat gebeurt ook wel eens bij geboortes, of als ik een verjaardag van
> mijn zoontje heb gefottografeerd, dan stuur ik een boel mensen een
> mailtje van: kijk eens ewat leuk.

In feite is dat ook spam. Want bulk en ongevraagd.
In de praktijk zullen de meeste ontvangers geen
bezwaar hebben tegen de ontvangst, en blijft het
aantal verstuurde berichten bescheiden.

Het schema dat u thans hanteert betreft in feite
gedistribueerde spam.

> ja meneer vdM, goed meneer vd M, u vindt dat ik oproep tot spammen.

Sterker nog: volgens de definitie van spamvrij.nl roept u
op tot spammen.

> Wilt u nu ophouden met spammen op deze lijst aub?

De berichten die ik post zijn niet identiek. (Hoewel
ze vaak over uw domheid en schijnheiligheid gaan.)
Ze zijn wel bulkmail, in die zin dat ze via een mailinglist
worden gedistribueerd. Maar de ontvangers hebben zich
geabonneerd, dus er is geen sprake van ongevraagde
mail.
Geen spam derhalve.

Erik vdMb