Slecht lezende populisten (OM revisited)

IM2 j.hoek6 at CHELLO.NL
Sat Mar 20 20:03:24 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Alle macht aan het gepeupel!?!

Dat was toch de zo ongeveer de lijfspreuk waar Adolf Hitler mee aan de macht
kwam, of was het nu Stalin?! Zelfde laken, verschillend pak.

Alle macht aan de wijsheid, en het gepeupel de keuze welke wijsheid.

Versus landen als Amerika en Engeland hebben wij een mijlenverre voorsprong
als het gaat om democratie, maar het zou ons als Nederlanders helemaal niet
misstaan hoe het gaat met het referendum in Zwitserland, zouden wij de
wijsheid bij  elkaar schrapen om een referendum in te voeren, waarmee het
gepeupel dus ook wat meer betrokken zou raken bij het leiden van ons land.

Dit zou zelfs per internet kunnen, omdat, zoals ik al eens eerder heb
gesteld, het stemmen via internet een reeele mogelijkheid is, met een
specifieke code en een paspoortnr. of gemeentekaartnr.

Verder is het interressant om te kijken naar de machtspositie van het
koningshuis binnen Nederland.

Je zou de koningin haar recht op het Veto om het vormen van een regering uit
de Grondwet kunnen halen, en het onderbrengen in de 13 leden van Raad van
Staten, waarbij de zittende leden dit Veto kunnen uitvoeren, waarbij de
koningin nog steeds een voorzittende rol heeft, zonder een machtpositie te
hebben wat het betreft van het stemmen voor of tegen een Veto, maar de 14de
stem is, gelijk aan de andere 13 stemmen.

Het Veto heeft wel degelijk een democratische functie, waarbij bv. een
fascistische of dictatoriale regering mee geweerd kan worden. Dit is veel
gebalanceerder dan een koningin die misschien zelf een regering af of
goedkeurt gebasseerd op persoonlijke voorkeuren of verboren idealen, zoals
fascisme of andere ondemocratische regeringsvormen.

Daarnaast wordt er ook wat druk van het koningshuis afgenomen, en wordt de
regeringsvorming wat doorzichtiger qua toestemmingsstructuur.

Stel dat een partij, laten we het de Völkspartij noemen ( net zoiets als in
Oostenrijk), aan de macht komt met een meerderheid der onopgeleidde
stemmen( er is een Al Quáda vliegtuig neergestort op Petten, en ìedereen
stemt opeens op de Völkspartij, die alle Moslims linea recta het land uit
wil sturen, grondwet of niet), dan is het toch belangrijk om een corrigerend
orgaan te hebben, die de grondwet staand houdt ipv. op korte termijn emoties
de lange termijn verkregen vrijheden de deur uitgooit.

Dus ja, de macht van het Nederlandse koningshuis zou inderdaad beperkt
moeten worden, maar wel op een democratische manier, incl. de
onkostenvergoedingen (nu ongeveer 38-40 mln. euro per jaar), tot een
acceptabel bedrag.

Vergoeding voor 1 ontvangstresidentie voor officiele staatsaangelegenheden,
en 1 privè-residentie, de rest zouden de Oranjes, met hun rijk gevulde
(aandelen)beurs zelfs moeten bekostigen, incl. buitenlandse huizen en
vakanties, autotjes etc.

De kosten van het Oranjehuis zouden minitieus en openbaar onder de loep
genomen kunnen worden, waardoor de kosten ervan drastisch beperkt zouden
kunnen worden, waarmee de staat jaarlijks voor miljoenen euro's aan geld
beter zou kunnen besteden(ziekenfondswachtlijsten, etc.)

Dit lijkt mij wat beter dan een "Alle macht aan het gepeupel" en een "Nieuw
Republikeinse Partij, want je hoort ècht niemand zingen tijdens de
voetbalwedstrijden van het Nederlandse elftal, HUP, Premier NOBODY, HUP,
LAAT DE LEEUW NIET IN ZIJN STROPDAS STAAN"!!!}.

Greeting from virtual insanity, which is specific for every individual as
virtual reality.

K-PAX.