openheidoverirak.nl

Sat Mar 20 14:42:42 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, maa 20, 2004, at 01:38 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Voor jou, maar het IS geen spam. Want elke brief is van p2p gegaan, en
> dat is geen spam.

Als de actie een succes wordt, zal dit leiden tot een stroom
aan ongevraagde emails, en derhalve overbelasting van
allerlei servers, overlast voor gebruikers etc.
De technische details doen er m.i. minder toe.

Even voor je gekeken op http://www.spamvrij.nl

Citaat:

"Spam wordt gedefinieerd als unsolicited bulk e-mail (UBE), oftewel:
mail die in grote hoeveelheden (bulk) en ongevraagd (unsolicited) wordt
verstuurd. Ongevraagd houdt in dat de ontvanger geen aantoonbare en
expliciete toestemming heeft gegeven voor de verzending van de e-mail.
Deze toestemming is niet overdraagbaar. Bulk houdt in dat de e-mail
onderdeel is van een grotere hoeveelheid e-mails, die elk voor een
wezenlijk deel identiek zijn."

Van 'ongevraagd' lijkt me hier zondermeer sprake.
Dan rest de vraag of hier sprake is van bulk-mail.
Ik meen dat dit het geval is. De emails die worden
doorgestuurd zijn immers onderdeel van een grotere
hoeveelheid emails - namelijk van al deze via door
gezonden emails gezamenlijk. Ook zijn ze voor een
wezenlijk deel identiek, ze zullen namelijk de eigenlijke
oproep bevatten die vanaf jouw site wordt doorgezonden.

Dus het lijkt me dat Henk van Lingen gelijk heeft;
het is spam. In ieder geval volgens de definitie van
spamvrij.nl

Je gebruik van de term 'P2P' is hier wat misleidend.
Aangenomen mag worden dat bezoekers van je site
het bericht laten doorsturen naar zichzelf, waarna ze
dit - aangespoord door jouw oproep - aan zoveel
mogelijk vrienden en kennissen zullen doorsturen.

Het is niet aannemelijk dat ze dit zullen doen door
iedere vriend/kennis afzonderlijk het bericht door
te sturen. In de praktijk zullen ze de optie 'forward'
kiezen en zullen ze in het To:- of Cc:-veld - of als
ze netjes zijn in het Bcc:-veld - de adressen van al
hun vriennden/kennissen zetten.
Dat is geen P2P meer; dat is in feite kleinschalig
bulkmail versturen.

Erik vdMb

P.S. Delen van je site zijn niet leesbaar via Safari,
de standaardbrowser van OSX. Nu zijn Apple-
gebruikers over het algemeen intelligente en
zelfstandig denkende mensen, dus niet jouw
doelgroep, maar ik wilde het je toch even laten
weten.