Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Mar 20 03:08:33 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman,

We zijn het qua uitgangspunten eens geloof ik, maar we komen tot een
andere conclusie. Ik zie overname door de VN nu als steun aan de VS/Bush
(ze worden uit de brand geholpen terwijl ze het tegenovergestelde
verdienen). Jij ziet overname door de VN als een afgang van de VS/Bush
en als bewijs dat de VS/Bush een foute weg waren ingeslagen.

Helemaal eens.

Juist voor
> dat publiek zou het daarom goed zijn als Bush zichtbaar
> gedwongen werd VN-bemoeienis te accepteren,

Zou kunnen, maar het neemt een enorm risico met zich mee. Als de VN
faalt (en die kans acht ik groot) wordt de polarisatie alleen nog maar
verstrekt. De ene groep zal redeneren 'ze hebben ons de VN door de strot
gedrukt, maar we hebben toch echt de VS nodig om ons tegen de
fundamentalisten te verdedigen'. De andere groep zal zijn vertrouwen aan
de extremisten geven. Weg toekomstig draagvlak voor de VN in die regio.

en als de
> machtsoverdracht aan een nieuw te kiezen, democratische
> Iraakse regering zou verlopen via de VN. Ook voor Europa zou
> een machtsoverdracht aan de VN louterend werken omdat daarna
> alle neuzen, van links en rechts, weer dezelfde kant op
> staan. Ik maak me sterk dat bepaalde Europese regeringen bij
> een volgende gelegenheid niet meer zo makkelijk voor
> eenzijdige actie zullen kiezen.

Hoezo? Dat is juist een steun in de rug van de 'coalition of the
willing'. Blijkbaar heeft die alleingang geen negatieve consequenties.
Je krijgt je zin en daarna sluit de rest zich weer aan. Dezelfde
redenatie dus die Bush zal volgen.

> Overigens denk ik dat zelfs Bush en zijn adviseurs zullen
> inzien dat ze de politieke werkelijkheid buiten de VS
> voortaan niet meer helemaal kunnen negeren. De Coalition of
> the Willing was er al niet om militaire redenen, maar vooral
> om te kunnen "aantonen" dat de Amerikaanse regering helemaal
> niet geïsoleerd stond in de wereld. Die coalitie zou dan nu
> weer vervangen worden door dezelfde VN die ze eerst zo
> smadelijk aan de kant schoof - dat lijkt me toch geen
> aanmoediging om het volgende keer weer op dezelfde manier aan
> te pakken, wat voor spin daar verder binnenslands ook aan
> [...]

Tuurlijk wel. De Amerikanen vinden dit prachtig. Gebruik de VN als het
je uitkomt, negeer ze als ze je niet willen volgen. De opstelling van
Europa is daarom ook precies de verkeerde. Door de VS nu uit de brand te
helpen in Irak, geef je ze in feite gewoon groen licht om het volgende
keer weer exact hetzelfde te doen.

> Wat ik verder bedoelde, was dat de ordeproblemen een
> duidelijk teken zijn van het falen van de VS. Lossen ze die
> op, of denkt iedereen dat ze die opgelost hebben, dan is er
> een succes geboekt en kunnen we een vervolg verwachten. Maar
> als de VN het herstellen van de orde ter hand moet nemen dan
> is dat een duidelijk brevet van onvermogen voor de VS.

Yep, maar ik verwacht nu net het tegenovergestelde. Op zijn best wordt
dit een slepend proces, op zijn slechts breekt er een burgeroorlog uit.
Aub, laat de VS en niet de VN daar de schuld van krijgen!

> Allemaal mee eens, met die kanttekening dat ik nu nog niet
> zou weten aan welke Irakezen de macht zou moeten worden
> overgedragen en ik die toch liever niet in handen van de VS
> laat. Dus voor die interim periode kies ik voor de VN.

Ik deel je bezorgdheid, maar dat is denk ik niet realistisch. Net als
bij het Palestijns/Israelische conflict is de VS waarschijnlijk de enige
macht in de wereld die de partijen momenteel voldoende onder druk kan
zetten om niet in chaos te vervallen. Helaas, maar de enquete geeft
duidelijk aan dat de VN geen autoriteit heeft in Irak.

> zeker geen
>
> Daar ben ik dan toch pragmatischer in ;-) Mij gaat het erom
> dat Irak wordt wederopgebouwd. Inderdaad hoort het geld
> daarvoor van de VS en zijn bondgenoten te komen, maar als dat
> er niet komt heb ik toch liever dat de VN troepen en geld
> leveren dan helemaal niemand.

Wat doet je denken dat dat geld er niet komt? Het is van politiek
levensbelang voor Bush dat die wederopbouw slaagt. Als de VN het
overneemt acht ik de kans kleiner dat er voldoende geld beschikbaar
komt. Kijk maar wat er met Afghanistan gebeurde nadat de Amerikanen zich
grotendeels terugtrokken.

> 'regime change'
>
> Hoe goed is dat inzicht van Kerry eigenlijk? De kans op
> herhaling lijkt me met hem inderdaad een stuk geringer, maar
> naar wat ik begrijp heeft hij over Irak niet echt een
> duidelijk track record (net als de rest van zijn partij
> overigens): tegen de eerste Golfoorlog, voor de
> bombardementen op Irak door Clinton in 1998, voor de Iraq
> Liberation Act en voor regime change, voor de oorlog van
> vorig jaar, maar dan weer tegen het extra geld dat Bush het
> Congres vroeg voor de après-guerre in Irak. Vooral dat
> laatste klinkt nog niet echt hoopgevend...

Dat laatste punt geeft dus aan dat de VN onder het presidentschap van
Kerry waarschijnlijk harder nodig is dan onder het presidentschap van
Bush....

En zeker is Kerry een draaikont, maar hij heeft wel consequent voor
participatie van de VN gepleit.

Groeten,
Mark

P.S. Laten we ook in beschouwing nemen dat de bezetting wordt uitgevoerd
door moderne democratische landen. Het is niet zo dat Irak door de VN
bevrijdt moet worden van een agressor die misdaden tegen de
menselijkheid pleegt. Ik zie de VN momenteel dan ook liever ingrijpen in
bijvoorbeeld Palestina.