Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Mar 17 18:17:28 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat is maar de vraag. Is het niet eerder zo dat als de VN het nu 100%
overneemt van de bezetters er in feite een vrijbrief wordt afgegeven
door de VN aan de VS om toekomstige conflicten wederom zonder VN-mandaat
militair op te lossen? Na de 'bevrijding' (wat de VS heel goed kan
zonder hulp van de andere VN landen), staat de VN immers klaar om de
rotzooi op te ruimen (waar de VS bijzonder slecht in is). Goede deal
lijkt mij, vanuit Bush perspectief. Direct na de inname van Bagdad heb
ik me op deze lijst al sterk gemaakt om niet meteen een helpende hand
uit te steken naar de VS. Deze daad was illegaal en behoeft geen enkele
legitimatie achteraf. Niet alleen dat, de VS en hun bondgenoten moeten
vooral zelf opdraaien voor de kosten (zowel financiele als
militaire/menselijke offers) van deze actie. En daarbij, als je het nu
overneemt van de VS kan de volgende unilaterale actie versneld van de
tekentafel worden gehaald door het Pentagon (Syrie?, Iran?, Pakistan
post-Musharaf?).

Groeten,
Mark Giebels

BTW, de Washington Post presenteerde Balkenende gisteren als een van de
weinig overgebleven 'Fans!' (sic) van de Bush administration.