Blijf-van-mijn-lijfhuis in Zaanstad is ontruimd

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 17 18:35:45 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

edebets1 at euronet.nl wrote:
> Die beperkte mate van politiebescherming is waarschijnlijk een "papieren
> tijger".

Dat zou erg jammer zijn.

 >Wat kan de politie doen als er geconstateerd wordt dat er
een kwade
> echtgenoot van een van de bewoonsters voor de deur staat?

Met dat verschil dat het dan niet meer gaat om die ene
echtgenoot, maar om een maatschappelijke instelling die haar
maatschappelijk taak niet waar kan maken en waartegen
onmiddellijk zou kunnen worden opgetreden. Wat mij betreft
met een nacht (of 24 uur) doorbrengen in een cel om af te
koelen en duidelijk te maken dat dit soort zaken in
Nederland niet door de beugel kunnen. En de echtgenote wordt
in bescherming genomen en de mogelijke dader ten minste
afgehouden van een afschuwelijke daad. Maar ook de
instelling krijgt een positie waar zij iets mee kan.

> Hooguit controleren op verboden wapenbezit en heel misschien de persoon een
> tijdelijk straatverbod opleggen. Dit is slechts een lapmiddel dat maar enkele
> uren werkt. Een man zoals de dader in Zaanstad die uit een cultuur komt waar
> eerwraak nog steeds bestaat zal blijven proberen totdat hij wraak genomen heeft.

En zolang hij meent dat dit in Nederland getolereerd zal
worden. Niet dus. Ook hijzelf wordt tegen zichzelf in
bescherming genomen middels een 24 uur cel, en tijd en
ruimte geboden tot andere gedachten te komen.

> Voor het slachtoffer is het dan al te laat.

Inderdaad, en de vraag is hoe voorkomen we iets dergelijks
en welke middelen kunnen daarbij worden ingezet?

De insteek is de positie van de maatschappelijke instelling
en die een maatschappelijk doel nastreeft dat we allen
ondersteunen, maar niet actief genoeg. Zij moeten instaat
worden gesteld, zich bij een dergelijke dreigend geweld,
hulp in te roepen om die maatschappelijke taak ook waar te
kunnen (blijven) maken.

Mij lijkt dat daar een wet voor te maken valt, Ernst.

Henk Elegeert