Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Wed Mar 17 15:14:08 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik schreef:

> Toch lijkt overdragen aan een VN-macht me wel wenselijk, al
> was het maar omdat dat aan de wereld buiten Irak het juiste signaal
> zou geven en omdat het ook wat zegt over de manier waarop in de
> toekomst (hopelijk) dit soort zaken beter worden aangepakt.

Uit een ander recent onderzoek in landen buiten Irak blijkt trouwens dat
de bezettende machten daar toch wel een serieus imago-probleem hebben:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3518412.stm en
http://people-press.org/reports/display.php3?ReportID=206

Helaas geldt hetzelfde voor de VN, althans in de landen die er in dit
geval toe doen (het Midden-Oosten). De VN blijkt vooral populair in
Europa en Rusland, maar daarbuiten is dat dus veel minder het geval.

/Herman