Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Wed Mar 17 11:39:51 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Ja, maar wat ook opvalt is dat de VN absoluut niet wordt beschouwd als
> een serieuze entiteit die kan bijdragen aan het verbeteren van de
> situatie in Irak.

Klopt, en misschien niet zo verwonderlijk zoals Henk Vreekamp schreef.
Toch lijkt overdragen aan een VN-macht me wel wenselijk, al was het maar
omdat dat aan de wereld buiten Irak het juiste signaal zou geven en
omdat het ook wat zegt over de manier waarop in de toekomst (hopelijk)
dit soort zaken beter worden aangepakt. Zeker sinds de Spaanse
verkiezingsuitslag is de zaak al flink aan het schuiven in de VN, dus
veel politieke moeite hoeft het waarschijnlijk niet meer te kosten om
een VN-resolutie in elkaar te zetten.

Maar wat de Iraki's betreft lijkt het dus inderdaad niet de halszaak die
"links" zegt dat het is. Dat het Europa ook niet zal beschermen voor
nieuwe terroristische aanvallen lijkt me, na de bedreigingen aan
Frankrijk gisteren, eveneens duidelijk (Marc Fluks heeft het dus helaas
bij het verkeerde eind). Maar die boodschap hoor ik niet vanuit de
politiek.

/Herman