Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Wed Mar 17 10:07:57 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On woensdag, maa 17, 2004, at 07:58 Europe/Amsterdam, Henk Vreekamp
wrote:

> Ik herhaal me nog even, Erik uit Amsterdam,
>
> Blijkbaar kunnen wij Euro-Amerikanen niet overweg met de paradox dat
> de Irakezen blij zijn dat de USA Saddam hebben verdreven terwijl zij
> tevens wensen dat de Yanks en overijverige Euro's zo snel mogelijk
> ophoepelen.

Blijkbaar.

De Amerikanen zitten er natuurlijk gewoon om hun oliebelangen
te beschermen, maar wij denken geloof ik oprecht dat we er
nog iets te zoeken hebben. Of we dat terecht denken weet ik
niet; ik ben niet in Irak geweest en moet voor informatie over
de situatie ter plaatse ook maar afgaan op wat journalisten en
politici er over vertellen.

> Tegen snel verdwijnen pleit het risico dat islam-fundamentalisme wordt
> geinstitutionaliseerd op nationaal niveau, zodat er weer een
> knettergek land als Iran bij komt. Voor snel verdwijnen, mogelijk na
> een korte UNO-periode, pleit het simpele gevoel dat niemand door
> vreemde machten, hoe aardig ook, wil worden betutteld of meer. De
> angst dat de ayatolla's opnieuw de macht grijpen wordt gevoed door ons
> inzicht de bevolking kennelijk nog niet "rijp" is voor een beetje
> democratie. Mijn vraag is dan: is dit terecht?

Hein heeft hier betoogd dat het om een hoog opgeleide
bevolking gaat. Dat geloof ik ook wel. Irak was onder
Hoessein ook een seculier land. (De vraag is dan alleen
in hoeverre dit wel een keuze van de bevolking was.)
Men zou zeggen: de bevolking is in staat om de
implicaties van een referendum te begrijpen. Vandaar
mijn voorstel, onder de titel weg met het paternalisme.

Dat was natuurlijk provocerend bedoeld, en in de
kranten die ik lees kwam ik een vergelijkbaar bericht
tegen als dat waar Herman mee op de proppen kwam
- dit was zelfs de inspiratiebron voor mijn bericht.
Herman heeft eigenlijk voornamelijk technische
bezwaren; het zal niet lukken om, gegeven de
beschadigde infrastructuur van Irak, een referendum
te houden.

Dan maken we het kleiner; en stel ik voor dat we
alleen in het betrekkelijk rustige en niet zo stuk
geschoten deel van Irak waar nu Nederlandse
troepen zijn gelegerd een referendum houden.
Dus we gaan de plaatselijke bevolking vragen: wat
vinden jullie? Moeten we nog even blijven? Of
zullen we maar naar huis?

Ik neem aan dat de bevolking intelligent genoeg
is om een dergelijke vraag te kunnen beantwoorden,
en het lijkt me een mooie democratische oplossing
van dit dilemma.
Wil de bevolking dat we blijven, dan heeft Bos
pech. Wil de bevolking dat we ophoepelen, dan
hebben Bush en de MP pech.

Erik vdMb