Blijf-van-mijn-lijfhuis in Zaanstad is ontruimd

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 17 08:27:27 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.novatv.nl/index.cfm?fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=2403
NOVA - Blijf-van-mijn-lijfhuizen: harde straffen tegen eerwraak

"
Blijf-van-mijn-lijfhuizen: harde straffen tegen eerwraak

Het Blijf-van-mijn-lijfhuis in Zaanstad is ontruimd en alle
bewoners zijn elders op geheime adressen ondergebracht en
alle medewerksters hebben politiebewaking.

Vrijdag schoot een Turkse man zijn vrouw voor het
Blijf-van-mijn-huislijf dood. Eerwraak. Gül, schuilnaam
Roos, had net bij de politie aangifte gedaan tegen haar man.
Ze was in Zaanstad terecht gekomen na een tocht langs
meerdere Blijf-van-mijn-lijfhuizen, maar telkens weer kwam
haar man achter haar adres. De Blijf-van-mijn-lijfhuizen
eisen nu harde straffen voor eerwraak.

Morgen praat de Tweede Kamer over huiselijk geweld. Volgens
schattingen van Justitie gaat het om 800 tot 900.000
gevallen per jaar, van zo'n 100.000 gevallen wordt melding
gemaakt. Zo'n 80 vrouwen per jaar worden door hun man of een
familielid vermoord.
"

Maar is hier sprake van eerwraak?
(hoe afschuwelijk dat op zichzelf weer is)

Hoe staat het met de verstoring van de Openbare orde en het
opeisen daarvan voor een eigen optreden en niet alleen
jegens de vrouw in kwestie, maar ook het
'Blijf-van-mijn-lijfhuis'?

Henk Elegeert