Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Mar 17 07:58:55 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik herhaal me nog even, Erik uit Amsterdam,

Blijkbaar kunnen wij Euro-Amerikanen niet overweg met de paradox dat de
Irakezen blij zijn dat de USA Saddam hebben verdreven terwijl zij tevens
wensen dat de Yanks en overijverige Euro's zo snel mogelijk ophoepelen.

Tegen snel verdwijnen pleit het risico dat islam-fundamentalisme wordt
geinstitutionaliseerd op nationaal niveau, zodat er weer een knettergek
land als Iran bij komt. Voor snel verdwijnen, mogelijk na een korte
UNO-periode, pleit het simpele gevoel dat niemand door vreemde machten, hoe
aardig ook, wil worden betutteld of meer. De angst dat de ayatolla's
opnieuw de macht grijpen wordt gevoed door ons inzicht de bevolking
kennelijk nog niet "rijp" is voor een beetje democratie. Mijn vraag is dan:
is dit terecht?

Henk Vreekamp, Utrecht