Criminaliteit & Etniciteit

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Mar 16 22:01:44 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik,

Het was niet mijn opzet een inhoudelijke kritiek te geven op enig rapport
e.d., ik somde voor Henk van Lingen slechts enkele vindplaatsen op.
Overigens geloof ik best dat je kritiek hout snijdt. Trouwens die Leuw werd
natuurlijk ook weer bekritiseerd. Vaak gaat het om de invalshoek, het
paradigma (relativisme, assimilatie e.d.).

Het zou eigenlijk veel interessanter zijn om eens na te denken over het
feit dat die migratiepolitiek al twintig jaar een hot item is. Waarom? Zijn
we bang voor uitsterven? Schamen we ons als post-abolitionisten voor de
import van slavernij of lage klassen? Is het een manier om je als hogere
sociale klasse opnieuw te manifesteren als maat en macht? Hebben de joden,
christenen en islamieten altijd zielepoten nodig om hun geloof te funderen?
Het geven aan "armen" als manifestatie tegenover het "wereldse" belasting
heffen?

Wat denken onze glanzende boys in en uit de States ervan? Heeft de
natuurkunde een oplossing?

Henk Vreekamp, Utrecht.