Informatiemakelaars?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Mar 16 17:00:11 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Mar 16, 2004 at 04:18:47PM +0100, Hein van Meeteren wrote:

> De ouderwetse "degelijke" journalist bouwt dit soort garanties in. Hoor
> en wederhoor, bronnen verifiëren, nooit slechts één bron gebruiken, noem
> maar op. Ik vraag me af of de makelaars van informatie zèlf wel in staat
> zijn het werk te doen, waarvan ze zeggen dat hun klanten het niet
> kunnen. De overflow aan informatie, derhalve de kwantiteit, de
> veelzijdigheid en het explosief aantal bronnen (denk alleen al aan
> internet), ze zorgen voor een informatie bombardement op èlke
> onbeschermde ontvanger, inclusief de makelaar, inclusief de journalist.

Maar de informatiemanager zal toch niet meteen 'alle' informatie
hoeven te managen, denk ik. Laat ie beginnen met hoofdzaken, hoofdbronnen,
datgene wat cruciaal is voor politieke afwegingen. Het doorkruipgedrag
van stekelbaarsen, de invloed van amazonevlinders op het weer, alle
interpretaties van de term 'atheist', of zelfs het embleempje op het
uniform van Spaanse soldaten zijn wellicht niet van cruciaal belang
bij een eerste orientatie op politieke vragen. Demografische cijfers,
criminaliteitscijfers, economische cijfers, wetgeving, etc. wellicht een
stuk meer. Daarnaast zal informatiemanager vermoedelijk een vak zijn zodat
er tijd in gestoken wordt en er kennis en vaardigheden worden opgebouwd
hoe een en ander behoorlijk te doen.

Ik zou zeggen dat het een component zou moeten of kunnen zijn van die
instanties die zich nu al (met belastinggeld) over bepaalde problematiek
buigen. Het SCP, het CBS, de rekenkamer, etc. Zij zouden er voor kunnen
zorgen dat informatie toegankelijk wordt gemaakt. Dus via het web (en dan
liefst zonder flash, java of andere poespas natuurlijk :-)). Het blijft
dan de taak van o.a. onderzoeksjournalisten om te verifieren of deze
informatiemanagers hun werk wel goed doen en geen aspecten vergeten of
wegpoetsen.

> tegenstrijdigheden in verhalen etc. Maar uiteindelijk, zeg ik als
> liberaal, zal de ontvanger zèlf het filteren en controleren moeten doen.

Maar dat kan die ontvanger in de meeste gevallen natuurlijk niet, dat is
nu net het probleem dat Erik aansnijdt. De ontplooiingsliberaal onderkent
dat het individu wel de kansen en middelen geboden moeten worden om
zich vrij te ontwikkelen, nietwaar?

> Informationele zelfbeschikking vind ik aantrekkelijker dan
> afhankelijkheid van externe "experts", ergo betaalde makelaars.

Maar voor veel informatievergaring wordt toch al betaald. De vraag is
hoeveel extra het nog kost om een en ander ordentelijk en inzichtelijk
toegankelijk te maken. Wanneer we ons in eerste instantie eens beperken
tot de met belastinggeld vergaarde informatie, dan vind ik ook dat die
informatie gratis beschikbaar moet zijn.
Neem als voorbeeldje eens de informatie van de topografische dienst.
Diegenen die net als ik wel eens met een GPS door het bos wandelen, kennen
wellicht het fenomeen 'kabouterkaarten'. (let op, Louis, er komt iets over
illegale content :-)). Dit is digitaal topografisch beeldmateriaal, de
bekende 1:25.000 stafkaarten. In bijvoorbeeld Amerika is dergelijk
materiaal vrijwel gratis te krijgen, de belasting betaler heeft er immers al
eens voor betaald. In Nederland moet je een absurd vermogen op tafel leggen
om de jpg-bestanden legaal te verkrijgen (dus voorziet de Kabouterbond er
nu in).
Ik zeg, met belastinggeld gemanagede informatie dient vrij toegankelijk
te zijn. Nederland heeft het trouwens ook jarenlang gepresteerd haar
wetgeving (via SDU) ontoegankelijk te maken...

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |