Atheisme

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Mar 15 19:33:49 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Mar 15, 2004 at 06:10:26PM +0100, Olav Lavell wrote:

> Heb je de artikelen op about.com waar ik naar verwees nou werkelijk
> gelezen?

Diagonaal. Maar de citaten die jij geeft had ik inderdaad gelezen.

> Dat zijn geen onwetenschappelijke verzinsels hoor. Het ontgaat
> me trouwens ook waar het artikel dat je noemt z'n veronderstelde
> "autoriteit" vandaan moet halen - omdat de domeinnaam toevallig op .edu
> eindigt en de schrijver een titel heeft? En woordenboeken en dergelijke

De autoriteit probeert het te halen uit het gegeven dat elke entry
geschreven wordt door terzake geschoolde personen welke zich uitgebreid
met het onderwerp hebben bezig gehouden en (dus) als autoriteit erkent
worden.

Wellicht vind je dat elitair of weet ik wat, bedenk dan dat ik geen
waarde oordeel geef aan de keuze van definitie die iemand hanteert. Ik
probeerde aan te geven dat wanneer je je in een bepaald debat mengt
het niet zo vruchtbaar is wanneer je definities gaat varieren zonder dat
te expliciteren.

> <http://www.infidels.org/news/atheism/overview.html>. Vergeet trouwens
> niet dat atheisme in Amerika (waar deze sites gevestigd zijn) een
> beladen onderwerp is. Immers volgens Bush (de oudere) ben je geen
> volwaardige burger van de States als je niet religieus bent. Atheist
> zijn in de USA is een statement. Ook die context moet je meenemen als je
> sommige informatie op het web bekijkt.

Prima, maar in zaken van levensbeschouwelijke, metafische of ontologische
aard hanteer ik bij voorkeur het wijsgerige discours. Dat zal mogelijk
een subjectieve of bevooroordeelde insteek zijn (zonder vooroordelen
trouwens geen discussie :-)), het zij zo. Hoe Amerikaanse Christenen
met deze begrippen omgaan vind ik dus minder relevant, das meer wat voor
sociologische beschouwingen.

Een gezegende avond verder,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |