Atheisme

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Mar 15 19:18:27 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies Olav. En dan hebben we ook nog het probleem wat we nu eigenlijk
onder 'God' verstaan. Iedere (sub)religie heeft zijn eigen invullingen
gecreeerd, die meestal tegenstrijdig zijn. Denk aan de interreligieuze
'ruzies' over de uniciteit van Jesus als zoon van God. Dat zo'n
specifiek beschreven God niet bestaat lijkt me volkomen duidelijk,
gewoon je gezond verstand gebruiken.

Maar dan hebben we ook nog mensen die in God geloven, omdat 'er meer is
dan we nu weten'. Jeez, zou het echt? Yep, dan is makkelijk te bewijzen
dat God bestaat...

En dan hebben we nog een groep mensen die geloven in God als een
samenvattende term voor abstracte aspecten als 'alleswetendheid', 'eind
der tijden', 'onsterfelijkheid', 'leven na de dood', etc. Met die mensen
is te discussieren, en als ze geen al te gedetailleerde en menselijke
invulling gaan geven aan deze abstracte begrippen kan ik een eind met ze
meegeloven dat dat niet per definitie uit te sluiten is. Ik verwijs
bijvoorbeeld naar het boek 'The Physics of Immortality : Modern
Cosmology, God and the Resurrection of the Dead' by Frank J. Tipler.
Maar ook dan lijkt het er meer op dat je toevallig uitkomt op iets dat
in abstractie lijkt op wat men hedentendage onder goddelijk verstaat,
dan dat het zal aantonen dat geloven in God zo dom nog niet was...

Groeten,
Mark, samenvattend gewoon atheist dus :-)