Acht juni een Al-Qaeda aanslag in Nederland ?

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Mar 15 14:29:24 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Olav Lavell wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> 1. Een atheist gelooft dat God niet bestaat.
> 2. Een atheist gelooft niet dat God bestaat.

Een simpele zoekactie met Google en als zoekwoorden "atheïst" en "definitie"
levert meteen het volgende op:
"Als wij in een modern woordenboek, bijvoorbeeld de Century Dictionary, de
definitie van het woord ‘atheïsme’ opzoeken, dan vinden we er drie van
algemene aard. De eerste is: ‘De leer dat er geen God bestaat’. En dan volgt
een citaat van Sir J.R. Seeley uit zijn boek Natural Religion, blz. 26:
‘Atheïsme is ongeloof in het bestaan van God – dat wil zeggen, ongeloof in
enige ordening in het heelal, waarnaar de mens zich moet richten, wil hij
niet gestraft worden’. Let op het merkwaardige beperkte denken dat hierin
ligt opgesloten. Als er geen ordening in het heelal is, is er dus geen
persoonlijke oppermachtige God en als men dus niet in zo’n God gelooft, dan
is het heelal ongeordend en anarchistisch en is men een atheïst!
     De tweede definitie luidt als volgt: ‘De ontkenning van het theïsme,
namelijk van de leer dat de grote eerste oorzaak een verheven intelligente,
rechtvaardige persoon is’. De derde definitie is ‘goddeloosheid’, wat
stilzwijgend inhoudt dat als men de God van degene die deze definitie geeft
niet aanvaardt, men een atheïst is en men een ‘goddeloos’ en dus een slecht
leven leidt. Dit zijn de definities die in een standaardwerk worden
gegeven."

Het lijkt me dat je tweede zin meer van toepassing is op agnosten dan op
atheisten. a-theisten ontkennen de premisse van de theisten, namelijk dat er
een god bestaat. De ontkenning is op zichzelf een keuze. Een agnost kiest
noch voor het een, noch voor het ander, _gelooft_ niet. In die zin ben ik
een agnost, want ik heb onvoldoende data om me of voor het een, of voor het
ander te kunnen uitspreken, en ik vermoed dat dat wel altijd zo zal blijven.

Dit eigenlijk als terzijde, want die definities doen er in de discussie op
zich niet zoveel toe.

Waar het om gaat is of ik mij kan en mag uitspreken over de in Madrid
geplaagde aanslagen met termen als "verachtelijk" en "ontoelaatbaar". Die
daad proberen te verklaren met termen als "contra-terreur" geeft impliciet
aan dat er voor die daad wellicht een rechtvaardiging te vinden zou zijn. En
in mijn waardensysteem is die er niet. Die daad op zich deugt niet,
_ongeacht_ hetgeen er aan vooraf is gegaan. Als een daad altijd te
rechtvaardigen zou zijn uit eerder aangedaan leed kunnen we wel bezig
blijven. Zie de Serviërs, die ook nog steeds de slag op het merelveld willen
overdoen. Dan zouden wij rechtvaardiging kunnen vinden om in Madrid, Parijs
of Berlijn ook het een en ander uit te spoken als vergelding voor hetgeen
ons in de Tachtigjarige Oorlog, Franse Tijd en Tweede Wereldoorlog is
aangedaan.
Het feit dat een daad wellicht te verklaren is houdt nog niet in dat ze
daarom ook te rechtvaardigen is.

Blijkbaar is Marc's impliciete veronderstelling dat er uit mijn expliciete
veroordeling zou moeten volgen dat we nu de messen maar weer eens moeten
gaan trekken en eens flink in arabische staten moeten gaan huishouden of
iets dergelijks. Maar voor het oplossen van dit soort misdaden hebben we nu
juist een rechtssysteem. Een misdaad moet volgens geldende rechtsnormen
worden berecht en gestraft.