Acht juni een Al-Qaeda aanslag in Nederland ?

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Mon Mar 15 12:09:38 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op ma 15-03-2004, om 11:51 schreef Martin Lentink:

> Nee hoor, je hoeft niets. Een atheist gelooft dat God niet bestaat.

1. Een atheist gelooft dat God niet bestaat.
2. Een atheist gelooft niet dat God bestaat.

Bestudeer bovenstaande zinnen. Als je het verschil tussen die beide kunt
doorgronden, dan praten we verder over atheisme.

> [...]
> christen, moslim of welke andere religie-aanhanger dan ook op basis van even
> onvolledig feitenmateriaal aanneemt dat er wél een hogere macht bestaat.
> Feit blijft wel dat elk van deze wel vanuit die aanname handelt, en dus
> hebben we met die achtergrond wel degelijk te maken.

> Maar wel degelijk beste Marc!
> Contra-terreur impliceert dat er aan de daad terreur is voorafgegaan. En dat
> betekent dat jij het voorafgaande als terreur kwalificeert, en da's om de
> drommel wel een keuze. Namelijk volgens jouw interpretatie van de feiten.

Ik ben geneigd het heel erg met Marc eens te zijn. Er *is* dan ook
terreur aan de aanslagen voorafgegaan, als je dat niet ziet dan
interpreteer je de feiten wel heel merkwaardig. Dat die terreur ook weer
een reactie is op iets anders dat zal wel.

Neem nu Israel (het voorbeeld dat Marc aanhaalde): het is toch zeker
onmogelijk om de zelfmoordaanslagen van Palestijnen op Israeli's te zien
als een fenomeen zonder oorzaak of verklaring in het verleden? Een heel
volk is daar van z'n land geschopt en wordt nu achter een hek gezet. De
geschiedenis ken je vast wel. Welnu, dat is ook terreur. De aanslagen
zijn daarop een reactie en dus contra-terreur. Terreur blijft het, dat
wel.

Marc noemt de aanslag in Madrid een vorm van contra-terreur. Volgens mij
heeft hij daarmee nog niet eens zozeer een moreel oordeel gegeven over
die aanslagen zelf of over de daders. Hij geeft echter wel een
*verklaring*. Door de aanslagen te betitelen als contra-terreur is
tenminste duidelijk dat ze een reactie zijn op eerdere feiten.

Ze komen niet zomaar uit de helderblauwe lucht vallen die bommen. Er is
blijkbaar iemand heel erg boos op Spanje en het is de moeite waard om
uit te zoeken wie dat is en waarom-ie zo boos is. Heeft Spanje daar
misschien een reden voor gegeven?

Je kunt ook zeggen: we zullen ze vinden en we maken ze kapot! (dat deed
Aznar op de avond volgend op de aanslag, en toen had-ie het nog over de
ETA).

Maar door voor de verandering eens niet meteen dingen en mensen kapot te
willen maken, bereik je misschien meer.

--
Met vriendelijke groet,
Olav.