Fri Mar 12 14:05:30 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On vrijdag, maa 12, 2004, at 13:32 Europe/Amsterdam, Henk Elegeert
wrote:

> Van "samen" en participeren kwam weinig terecht.

Door is een stichting ook niet geschikt voor Henk.

> Het staat of valt bij de opstelling van de
> deelnemers. Als die staat in de richting van de doelstelling
> is er ook niets aan de hand. Maar wee je gebeente als je te
> maken krijgt met lieden die er eigen doelstellingen of
> verborgen agenda's op na houden.

Geheel mee eens.
Als Hein een democratische instelling had gehad, hadden
we ook met de wat gammele en dubieuze statuten van
de stichting prima uit de voeten gekund.

> In r/l situaties zou zo'n
> groep mogelijk nog corrigerend op kunnen treden. Hier (db.nl
>  dus) vormde die (gebrekkige) communicatie opnieuw minutie
> voor een volgende tegenaanval. Een visieuze cirkel waar niet
> (meer) uit te komen was.

Er is door het bestuur niet geprobeerd om er uit te komen.
Het bestuur had geen zin meer. Er had kunnen worden
gekozen voor een ander bestuur. Er had kunnen worden
gekozen om de stichting toch om te zetten in een vereniging.
dat is ook allemaal voorgesteld.
Maar alles stuitte af of op het 'njet' van Hein.

> Ik heb altijd voor de stichting gepleit. Ik ken de
> "vereniging", zeker in verband met de ambitieuze
> doelstelling(en) welke de stichting voor ogen stond. Dat was
> nooit iets geworden in verenigingsvorm.

Een Vereniging Digitale Burgerbeweging Nederland had
alle mooie woorden uit het digitaal manifest meteen in
praktijk kunnen brengen. Met een stichting was dit
uitgesloten, waardoor doelstelling en uitvoering meteen
al conflicteerden en de organisatie aan geloofwaardigheid
inboette.
Bovendien zorgde de gekozen constructie voor veel
frustraties bij de participanten omdat ze op papier wel
invloed hadden, maar in de praktijk geen.

> Ja, en op een wijze waar ook andere participanten geen eind
> aan konden maken. Slechts lijdzaam toezien hoe de
> stichtingsdoelen volstrekt ondergeschikt werden gemaakt aan
> oeverloos gekrakeel.

Het is flauw om dat de participanten te verwijten.
Zij hadden geen macht, geen invloed. Tegenover
een tierende bestuurder Hein die zijn kont afveegde
met de statuten stonden de participanten machteloos.

> De verwachte zelfsturing/eigen verantwoordelijkheid van
> deelnemers - onvoorwaardelijke voorwaarde(n) in deze -
> beef/bleven uit

Integendeel; de participanten hebben over het algemeen
vastgehouden aan de statuten, ook toen zij door Hein
met de SS werden vergeleken, voor gestoord werden
uitgemaakt etc.

De eigen verantwoordelijkheid van *Hein*, die bleef uit.

Erik vdMb