Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Mar 12 14:09:25 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:32 12/03/2004 +0100, Henk Elegeert wrote:

>De verwachte zelfsturing/eigen verantwoordelijkheid van
>deelnemers - onvoorwaardelijke voorwaarde(n) in deze -
>beef/bleven uit, Hein. En ja, ook jammer.

Dat is misschien het beste woord: jammer. Heel erg jammer. Ik kan  iet ontkennen met enige naieve bevlogenheid hierin gestapt te zijn. Het fenomeen van elkaar treiteren op internet was toen nog nieuw, en ik dacht dat het wel zou meevallen.

Natuurlijk is niet alles gelopen zoals het had moeten lopen, en er zijn inderdaad wel eens situaties geweest die niet helemaal spoorden met de statuten. Niets menselijks was ons vreemd. Maar in elke club  (en dus ook soms stichtingen) heb je mensen die gaan zuigen, klieren, mierreneuken, regelneverig alles tot in de laatste detail uitkibbelen (ik ken ook politieke clubs waarin dit soort mensen zitten, en milieuclubs, noem maar op) . Ze heten querulanten, dit soort mensen, en met die querulantenfactor heb ik toen, in 1995, te weinig rekening gehouden. We hadden dat begrip participanten gewoon niet moeten invoeren. Het was een hand die uitgestoken werd, en waarin onophoudelijk gebeten werd. En we hadden die lijsten moeten modereren. Dat is de les die ik heb geleerd. .