Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Mar 12 09:08:51 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wie haalt het in zijn hoofd om een 'burgerbeweging' te gieten in een
> stichtingsvorm ipv een vereniging?

Hangt er maar vanaf wat je werkelijk wilt bereiken. De meest
succesvolle vorm is de stichtingsvorm als het gaat om het
nastreven van een doel.

> Een stichting kan per definitie geen burgerbeweging zijn,

Ik vind dit echt volsterkte nonsens. Een stichting kan zich
juist als geen andere vorm richten op een helder doel en
enkel dat doel. Verenigingen hebben de neiging naar binnen
gericht te zijn. Eigen, en vaak onverklaarbare doelen na te
streven.

 > slechts een
> speeltje van individueen die zich in willen zetten voor een bepaald doel
> en dan vooral niet de controle over de activiteiten willen verliezen.

Reden te meer om te kiezen voor een stichtingsvorm.
Die heft zichzelf op door gebrek aan belangstelling voor het
  na te streven doel.

Zo zijn verenigingen tooltjes voor bestuurdertjes die zelf
wel uitmaken waar de vereniging voor staat. Meestal het type
dat via een 'meerderheid" (lees: zij die via eenzijdige
kritiek) en via zogenaamde inspraak de werking van de
vereniging plat hebben gekregen, en waar de meerderheid uit
lijfsbehoud voor de vereniging, kiezen voor de verkeerde
bestuurders. Van dergelijke verenigingen hoor je na zo'n
interne machtovername meestal niets meer.

De één rijdt graag in een Mercedes om zich status te
verschaffen, de ander is liever voorzitter van een vereniging.

Veelal ook terug te vinden als vazallen van lokale politieke
meanstream, maar ik dwaal af nu.

> Een burgerbeweging is een dynamische groep mensen die zich met z'n allen
> inzetten om verandering te bewerkstelligen.

Precies. Daarvoor is nodig dat de dynamiek ook gestalte kan
krijgen. En daarvoor heb je mensen nodig die het doel van de
stichting mee willen ondersteunen en daarvoor willen gaan,
en belangrijk, geen andere (eigen) doelstellingen nastreven.

Een vereniging is bovendien dan ook nog eens te log
instrument om werkelijk in te kunnen spelen op snelle
veranderingen.

> Wat mij betreft kan dat alleen in een democratische
> setting en daarvoor is een verenigingsvorm een absoluut
> minimum.

Wat nou een democratische setting in een verenigingsvorm!?

Een vereniging is geen democratische setting, maar een
instrument voor een groep van mensen met ongeveer
eensluidende of beleefde opvattingen. Waar
meerderheidsbesluiten altijd in de geest van het doel van de
vereniging vallen. Wat is daar democratisch aan?

Wat mij betreft is een vereniging per definitie een
instrument dat geen democratische doel nastreeft, maar het
overleven van de vereniging zelf. Daar hebben immers
(de/alle) leden belang bij.

Zet daar maar eens een stichting tegenover waarin
pluriformiteit eerder regel dan uitzondering is, en
besluitvorming een proces is in dienst van een gezamenlijk
(na te streven) doel (Lees: het stichtingsdoel).

Ook in het onderhavige geval is het een foutieve/verkeerde
inschatting  geweest die de stichting plat heeft weten
leggen. Let wel, met een typisch instrument dat je vooral in
verenigingen tegen komt, te weten een inspraakinstrument dat
  misbruikt kon worden.

Benieuwd wat het uiteindelijke resultaat is van al die
inspraak? Als het maar NIET een eigenzinnige vereniging
geworden is !!!!  Het zou mij zelfs niet verbazen dat die
vereniging instrumenten in handen heeft die er zorg voor
dragen dat de positie van die bestuurders nooit op het spel
kan worden gezet, of kan nog erger, het open karakter
ondergeschikt hebben aan het vereninings-/bestuurdersbelang
  !!! Lekker democratisch allemaal !!!

Jammer dat ook D66 een vereniging is. Verklaart het gezapige
karakter van de laatste jaren wel. Als stichting had ze
mensen om zich heen verzameld die werkelijk iets willen
veranderen in onze democratie. Ook de democratie zelve,
i.p.v. het handhaven van prehistorische verhoudingen en of
verandering(en) in de marge.

Henk Elegeert