Nederland fraudeland

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Mar 12 08:57:36 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat zijn lijsten waard die Nederland op een top tien plaatsen? Hoe kan je de
mate van corruptie meten als die niet naar buiten komt of kwam? Sterker nog,
nu er meer naar buiten komt stijgen we zelfs op de lijst van minst corrupte
landen. Wil dat zeggen dat wij minder corrupt zijn geworden tov het moment
dat we dat nog niet wisten hoe corrupt we waren? Of is het buitenland nog
meer corrupt geworden?
Hoe kan je dingen meten die je niet weet? Of weten internationale instituten
meer dan wij zelf?
Of zou het zo zijn dat de regering het eigenlijk liever niet wil weten?

Ger

>Ik vind dit wat te algemeen, Fritz,

Wat zijn je criteria? Een sentiment van het moment? Er is een officieuze
corruptie-barometer in de vorm van Transparency International, een NGO die
mede is opgericht door de CIA of FBI. Op hun jaarlijkse rating staat
Nederland altijd bij de eerste tien minst corrupte landen.

Ik denk dat je wat geshockeerd bent door enkele sociaal-politieke
tendenzen: meer onderzoeksjournalistiek, meer oudere of net gepensioneerde
werknemers die uit de school durven klappen ("klokkenluiders"), meer
marktisme dat bedrijfsleidingen er toe brengt de concurrentie via tips te
beschadigen, meer hoger opgeleide mensen die fraudeinformatie kunnen
begrijpen, e.d.

Henk Vreekamp, Utrecht
------------------------------------>

At 21:37 11-3-04 +0100, you wrote:
> [...]
>
>Voorbeelden te over, heb er zelf ook vele tot in details aangedragen. De
>onbetrouwbare en onvoorspelbare overheden geven voortdurend het slechte
>voorbeeld, in wetten, ongelijkheid in de strijd tussen burgers en overheid,
>willekeur in behandeling van goedwillende burgers ivm kwaadwillende en
>criminelen, onbehoorlijke behandeling en brieven...
>
>Het geeft geen pas nav fraude op fraude en een debat daarover weer over het
>norm- en waarde verlies van burgers te preken zonder de handen in de eigen
>boezems van politiek en overheid te steken.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66