Slecht lezende populisten (OM revisited)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Mar 6 13:45:17 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:01 06/03/2004 +0100, Tjerk Jouwstra wrote:

>Toch besloot ook de rechter-commissaris, dat Erik O niet in voorlopige
>hechtenis mocht worden gehouden.

Inderdaad, maar daarvoor gelden andere criteria. VH is alleen toegestaan bij verdenking van zéér ernstige feiten, en dan nog alleen als er zwaarwegende gronden voor die vrijheidsbeneming aanwezig zijn (bijvoorbeeld vluchtgevaar, vrees voor collusie etc).

>En voor de goede orde, het Openbaar Ministerie is niet een zelfstandig, onafhankelijk
>bestuursorgaan, maar valt wel degelijk onder de politieke controle.

Inderdaad, gedeeltelijk wel. Maar.... we hebben in Nederland na het absolutisme van Willem I (en II)  in navolging van Frankrijk en de VS een strikte scheiding van machten aangebracht (trias politica), en proberen die ook, zo goed en kwaad als het gaat, te handhaven, om geen onhyiënische vermengingen te krijgen. We willen bijvoorbeeld geen politieke rechtsspraak, en geen politieke vervolgingen. Daarom geven we het OM een grote mate van zelfstandigheid als het gaat om vervolgingsbeleid (en sepotbeleid).

>De Wijkerslooth heeft nog in juli het voorstel gedaan de aanwijsbevoegdheid van
>de minister in individuele strafzaken af te schaffen, maar dat heeft noch
>Donner, noch de Tweede Kamer gehonoreerd (uit het NRC van 14 juli 2003).

Dat zegt iets over de positie van de Minister. En inderdaad over de ondergeschiktheid van het OM aan het bestuur. Maar dat vermindert de eigenstandige functie van het OM niet. Het OM mag vervolgen en niet vervolgen naar eigen goed-dunken, en ook de minister mag daarbovenop aanwijzingen geven. Dat gaat kennelijk goed samen.

>Maar met dat soort gekwaak score je wel, en ik ben bang dat het parlement en
>De Geus ook wat te gauw een te grote mond opzetten over Joustra en het UWV.

Dat gekwaak is onvermijdelijk gworden in onze mediacratie. Sterjer: wie wil meedoen moet kunnen kwaken, dus het is één criterium waaraan bij werving en selectie getoetst mag worden. Maar als het alléén gekwaak is, dan is het ietwat mager (herinnert me aan Johannes van Dam die over het inmiddels failliete restaurant "les Quatre Canetons"(De Vier eendjes) zei: "veel gekwaak, weinig smaak". Zou ook voor Wilders kunnen opgaan. Smakeloos manneke.

En over Joustra, ja, ook ik heb donkergele vermoedens dat hier een te makkelijk publiek oordeel is geveld. Maar wat verdedigde de man zich zwakjes, hier zou ik een cursus terugkwaken aanraden.  Dat was een grapje, voor het weekend, haha, wat ben ik weer humoristisch vandaag  (pas op: maandag internationale vrouwendag)