Slecht lezende populisten (OM revisited)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Mar 6 13:22:49 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:29 06/03/2004 +0100, Muijz wrote:

>Ik herinner me een conflict met een jurist over de opheffing van een stichting.

U kunt zich van alles herinneren, maar we hadden afgesproken dat u deze lijst verder niet zou lastig vallen met uw privé besognes. Als eea u nog niet duidelijk is dan leg ik u per privémail nogmaals uit wat het verschol is tussen een stichting en een vereniging.

>(Overigens, de heer Wilders is opgeleid in de rechtsgeleerdheid.)

Ik vrees dat zijn opleiding van een niet al te hoge kwaliteit was,.

>Hoeveel procent Tweede Kamerleden zijn thans jurist, en welk percentage van de bevolking is jurist?

U suggereert dat de TK een directe afspiegeling moet zijn van de nederlandse beroepsbevolking. Hoeveel marktkooplieden zijn TK-lid? Hoeveel "huisvrouwen"? Hoeveel niet geïntegreerde medelanders? Hoeveel bewoners van achterstandswijken? Hoeveel studenten?

Misschien vergeet u dat het hoogste bestuursorgaan van dit land behalve een regering-controlerende taak óók een besturende en wetgevende taak heeft. Daarvoor zijn enige kennis van zaken en enige ervaring in de samenleving misschien handige hulpmiddelen.

>Dat betwijfel ik. Hoewel u juridisch geschoold schijnt te zijn, bent u op een D66-forum enorm te keer gegaan tegen Cees van Leeuwen, en heeft u op basis van 1 incident, waarin u bovendien geen wederhoor had toegepast, een complete partij-top voor maffia en crypto-maffiosi uitgemaakt.

Achteraf had ik daar gelijk in. De meeste voorspellingen en analyses die ik maakte, en die o.a. uw hoon op deze lijst veroorzaakten, zijn achteraf adequaat en to the point gebleken (zoals mijn Varela analyse, de toekomst van de LPF, de Irak oorlog, de Pim Fortuijn opkomst, frauderende uitkeringsgenieters te Amsterdam, de toekomst van D66, noem maar op. Ik begrijp dat mijn analyses, aangezien ze niet politiek correct zijn en niet hetgeen vermelden dat men graag *wil*  horen, en bovendien enigsins boud neergepend worden, de nodige weerstenad oproepen, maar dat zij dan maar zo).

>Ik zou zeggen: droomt u zich vooral lekker af, maar laat het politiek handwerk over aan personen die daar wat meer geschikt voor zijn.

Dat hoop ik. In ieder geval moeten we in Nederland, om deze meer geschikten daar te krijgen, gebruik gaan maken van moderne, professionele werving en vooral selectiemethoden. De politieke partijen zijn niet adeqaat toegerust voor deze taak, en maken van hunb werving en selectie meestal een potje.

>Ja, daar gaan we weer. Op basis van 1 incident trekt u overhaast een conclusie.
>Of beter gezegd: u grijpt ook dit ene incident weer aan om uw stokpaardje van stal te halen:

Ja, zo gaat dat. Incidenten kunnen een structuur aardig illustreren. Hoort trouwens bij een discussie: een betoog ondersteunen met een voorbeeld. Mijn observatie is dat onze TK voor een deel wordt bevolkt door mensen die scoren (media-aandacht, opvallen etc) belangrijker vinden dan zorgvuldige afweging, en behoorlijk bestuur. En ja, dat is mijn observatie, een subjectieve waarneming, waarvoor, naar ik hoop, ruimte bestaat op dit forum. En nu niet weer gaan zeiken over vijf jaar geleden, s.v.p.

>Het volk heeft anders beslist.

Neen, de *VVD* heeft anders beslist. Sterker nog; de *top*  van de VVD heeft anders beslist. De Heer Wilders is, als ik me niet vergis, op de slippen van de lijsttrekker in de kamer gekomen. Dat gaat nu eenmaal zo. Maar stel dát hij met voorkeursstemmen in de kamer was gekomen, dan was mijn oordeel niet anders geweest.

>Het besliste ook dat u er niet aan te pas kwam.

Idem, dat was niet het volk, maar D66. En ja, daar leg ik me bij neer, voorlopig.

>Heel zuur voor u natuurlijk,

Neen, want een kamerlidmaatschap is niet mijn grote ambitie. Politiek maakt je oud, vermoeid, cynisch en overwerkt. Is slcht voor je karakter. Dus ik ben in het geheel niet ongelukkig dat ik een vrij mens ben, een zelfstandig ondernemer zonder baas en zonder dwang.

>maar legt u zich daar nou gewoon bij neer, en zoek een leuke hobby.

U bedoelt: doe uw werk. Dat doe ik. En als ik mijn cliënten mag geloven: met succes.