Brinkhorst info spoeddebat

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Wed Jun 9 11:16:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Philips bijvoorbeeld vraagt octrooi aan (voor 20 jaar kost dat bij het
Bureau voor Industriële eigendom zo'n 5000 euro, inclusief salaris
octrooigemachtigde) voor een CD, DVD of in de toekomst een blue ray, en
geeft haar concurrenten in Japan etc een licentie. Dat gebeurt dan over en
weer. Alleen al aan licentieinkomsten scoorde Philips vorig jar zo'n 800
miljoen euro. Dus het kan wel degelijk zinvol zijn een nieuw idee en te
patenteren en te licenseren, zonder dat je een abosulte monopolist op de
markt wordt.

Groet,

Tjerk