Voorjaarsoverleg

Joost Wery joostwery at ZONNET.NL
Mon Jun 7 22:00:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>
To: <D66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Monday, June 07, 2004 3:30 AM
Subject: Re: Voorjaarsoverleg

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mensen die nu al dan niet aan de kant staan, evenals mensen uit het
buitenland.

> En waar moeten die vandaan komen? Waar komt het geld
> vandaan, Joost voor de vergrijzing?

Naar mijn idee blijven we voor dat geld werken. Waar haal jij het geld
vandaan om collectief met prepensioen te gaan?

Hoe ga je de problemen
> [...]
>
>  > is er
>
> Hoho Joost, dit aso kabinet ontbreekt het aan visie met een
> toekomst. En het wil nog niet zeggen dat zij de enige juiste
> oplossing hebben. In tegendeel zou ik zeggen.

> Ja maar, daar ontbreekt het nu precies aan. Ik zie niets
> voorbij komen waarvan ik denk, 'Kijk, daar is over
> nagedacht' !!!
>
> Bovendien met welk doel, Joost? Wat heb je aan mensen die
> langer door werken maar moeite hebben - zoals dit hele
> kabinet trouwens - met hun tijd (zeg maar) de snelle
> ontwikkelingen die met het ICT-tijdperk komen te blijven

Als je de mensen boven de 55+ af wil schrijven voor de arbeidsmarkt, dan
vind ik dat prima, maar dan zul je zelf met een voorstel moeten komen om dit
te betalen.

Als je de arbeidsparticipatie verhoogt, door mensen langer te laten werken
en te prikkelen uit een uitkeringssituatie te komen, dan is er meer ruimte
voor een minder belastende manier van werken. Op dit moment werkt 60% van de
beroepsbevolking zich deels kapot om de anderen (die zich deels al kapot
hebben gewerkt) te betalen om vooral aan de kant te blijven staan. >

Daar zul je dus paal en perk aan moeten stellen.

> Het ging me om de weerbarstige realiteit dat oudere
> werknemers bijna niet meer aan een baan komen.

Ja, omdat de arbeidskosten in Nederland te hoog zijn. Niemand kan deze
oudere werknemers betalen. Mede dankzij de CAO's die het praktisch
onmogelijk maken om financieel een stap terug te doen op het moment dat je
als oudere werknemer minder productief wordt.

En is het dan
> verantwoord hen nog lastig te vallen met een kans op WW?

Je creëert juist met al die collectieve regelingen een grotere kans op
werkloosheid.

> Nee, het gebouw is al lekker uitgekleed, maar allemaal om
> het betaalbaar te houden ......

> Terecht...

> Hoezo representatief? Alle leden van de vakbond zijn
> representatief vertegenwoordigd middels hun bond. Bovendien
> intern hebben de leden meer te vertellen dan in bijvoorbeeld
> een politieke partij als D66. ;)

Ja, en alle niet-leden worden dus niet vertegenwoordigd. Dat is niet heel
erg, want daar kiest men voor. Het is echter wel een feit.

Paradoxaal: eigenlijk moet ik zelf lid worden van  dit collectief om te
proberen collectief te regelen dat dit collectief niet te veel collectief
voor mij regelt :-)

Hebben we het over een marginaal verschijnsel dat eigenlijk  het helemaal
niet belangrijk is voor onderhandelingspositie van de bonden?

Vergeet je niet de groep die zelf al gebonden is door de CAO (en dus in jouw
percentage niet meetelt), maar door de algemeen verbindend verklaring wordt
beschermd tegen de niet-gebonden concurrentie?

> Ja, dus is het een loos dreigement van dit kabinet die meer
> gaat kosten dan het oplevert.

> Nee, de overheid tracht invloed uit te oefenen - op grond
> van ondeugdelijke argumenten - op mijn/onze portemonnee.
>
> De vakbond - duidelijk beter op de hoogte van de markt en
> haar werking dan dit kabinet - tracht middels
> onderhandelingen tot afspraken te komen en zal dat blijven
> doen. Ondertussen doet dit aso kabinet alsof ze de slag
> 'gewonnen' heeft.

Maar

> Is ook niet zo. Maar bovendien, waarom zouden andere
> werknemers wel met minder genoegen moeten nemen?

Het gaat erom dat zij met minder genoegen willen nemen, omdat ze anders aan
de kant staan en met nog minder genoegen zullen moeten nemen. Het kunstmatig
de prijs van arbeid hoog houden, houdt de vraag klein en remt economische
groei.

Wonen die
> goedkoper?

Ja

Hebben die een andere winkel waar het goedkoper
> is om in de levensbehoeften te voorzien?

Ja

> Maar ook de ICT branche kent inmiddels een vakbondsverleden
> waar werknemers aanvankelijk zelf wel meenden te kunnen
> voorzien in hun behoefte, en dat zelfs nog toen het goed
> ging en met goede vooruitzichten in de branche. Toen daar
> het klad in kwam, waren ze snel in staking en lid van een bond.

Heel verstandig.

> Het aso beleid - met haar domme leugens - van dit kabinet
> zal de wens om lid te worden van een bond zeker niet doen
> afnemen.

Ik vermoed een complot van ex-vakbondsman De Geus, met Terpstra en De Waal
om het ledental omhoog te krijgen:-)

Wat ik vervelend vind aan de huidige regering is dat niet wordt aangegeven
waar we dan met z'n allen tot de dood ons scheidt zo hard aan gaan werken.
Schiet eens op met die kenniseconomie. Verbeter de (digitale) infrastuctuur!
Financier baanbrekend onderzoek!  Waar zijn de interessante fiscale
regelingen voor startende (kleine) bedrijven met potentie? Het geld dat je
hiervoor gebuikt mag je gerust van de komende generatie lenen.

Joost Wery