Voorjaarsoverleg

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Jun 7 03:30:29 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery wrote:

> [...]
[...]
> Inderdaad hoop ik dat een afslankkuur in de arbeidsvoorwaarden onze
> internationale concurrentiepositie herstelt en banen voor jong en oud
> creëert.

Daar hebben we niet zoveel aan, Joost. Intussen staat immers
vast dat we heel veel werkeloosheid aan het creeren zijn
voor de jongeren. Onderbouwing voor je veronderstelling is
er ook niet en eerlijk gezegd nogal aftands. Zoals ik eerder
al zei, er geen boeiend werkgelegenheidsplan waar je
vertrouwen in kunt stellen.

> Als we tegelijk in de ontwikkeling van onze beroepsbevolking
> investeren (bijvoorbeeld ook door bijscholing van oudere werknemers)

Dat gebeurt niet. Los of dat een goede ontwikkeling zou zijn
overigens, want immers niet aangetoond.

Joost, welke werknemers wil je dadelijk in de zorg hebben?
En waar moeten die vandaan komen? Waar komt het geld
vandaan, Joost voor de vergrijzing? Hoe ga je de problemen
van de vergrijzing oplossen en welke problemen zijn dat?

 > is er
> enige hoop dat we een sociaal land kunnen blijven.

Hoho Joost, dit aso kabinet ontbreekt het aan visie met een
toekomst. En het wil nog niet zeggen dat zij de enige juiste
oplossing hebben. In tegendeel zou ik zeggen.

> Ik wil juist  perspectief op werk bieden.

Ja maar, daar ontbreekt het nu precies aan. Ik zie niets
voorbij komen waarvan ik denk, 'Kijk, daar is over
nagedacht' !!!

Bovendien met welk doel, Joost? Wat heb je aan mensen die
langer door werken maar moeite hebben - zoals dit hele
kabinet trouwens - met hun tijd (zeg maar) de snelle
ontwikkelingen die met het ICT-tijdperk komen te blijven
volgen.

> In de WW zitten is voor iedereen vervelend, demotiverend en slect voor het
> gevoel van eigenwaarde.

Het ging me om de weerbarstige realiteit dat oudere
werknemers bijna niet meer aan een baan komen. En is het dan
verantwoord hen nog lastig te vallen met een kans op WW?

> Het is overigens ook vervelend om als jongere
> werkloze niet in de WW te zitten omdat je daar geen of slechts kort recht op
> hebt

Nee, het gebouw is al lekker uitgekleed, maar allemaal om
het betaalbaar te houden ......

> (Ik prijs mezelf gelukkig met mijn baan).

Terecht...

> Bij de huidige hoeveelheid leden van de vakbond kun je je afvragen hoe
> representatief die nog is.

Hoezo representatief? Alle leden van de vakbond zijn
representatief vertegenwoordigd middels hun bond. Bovendien
intern hebben de leden meer te vertellen dan in bijvoorbeeld
een politieke partij als D66. ;)

> 1 branche-CAO is meestal een stuk belangrijker dan 9 bedrijfs-CAO's

Ja, dus is het een loos dreigement van dit kabinet die meer
gaat kosten dan het oplevert.

> een
> ouders.

> Die heb je twintig jaar gleden al aan je baas, de vakbond en de overheid
> gegeven :-)

Nee, de overheid tracht invloed uit te oefenen - op grond
van ondeugdelijke argumenten - op mijn/onze portemonnee.

De vakbond - duidelijk beter op de hoogte van de markt en
haar werking dan dit kabinet - tracht middels
onderhandelingen tot afspraken te komen en zal dat blijven
doen. Ondertussen doet dit aso kabinet alsof ze de slag
'gewonnen' heeft.

> Werknemers kunnen dat prima, bijvoorbeeld in vakbonsverband afspreken. Maar
> moet dat dan ook - en wel altijd -  voor alle andere werknemers gelden?

Is ook niet zo. Maar bovendien, waarom zouden andere
werknemers wel met minder genoegen moeten nemen? Wonen die
goedkoper? Hebben die een andere winkel waar het goedkoper
is om in de levensbehoeften te voorzien?

Maar ook de ICT branche kent inmiddels een vakbondsverleden
waar werknemers aanvankelijk zelf wel meenden te kunnen
voorzien in hun behoefte, en dat zelfs nog toen het goed
ging en met goede vooruitzichten in de branche. Toen daar
het klad in kwam, waren ze snel in staking en lid van een bond.

Het aso beleid - met haar domme leugens - van dit kabinet
zal de wens om lid te worden van een bond zeker niet doen
afnemen.

Henk Elegeert