Voorjaarsoverleg

Joost Wery joostwery at ZONNET.NL
Mon Jun 7 00:07:50 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>
To: <D66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Saturday, May 29, 2004 7:14 PM
Subject: Re: Voorjaarsoverleg

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad hoop ik dat een afslankkuur in de arbeidsvoorwaarden onze
internationale concurrentiepositie herstelt en banen voor jong en oud
creëert. Als we tegelijk in de ontwikkeling van onze beroepsbevolking
investeren (bijvoorbeeld ook door bijscholing van oudere werknemers) is er
enige hoop dat we een sociaal land kunnen blijven. Ik wil juist  perspectief
op werk bieden.

> Of dat het werknemers zal motiveren als dreigt dat ze de WW
> ingedreven zullen worden? En dat vlak voor hun pensioen
> gerechtigde leeftijd?

In de WW zitten is voor iedereen vervelend, demotiverend en slect voor het
gevoel van eigenwaarde. Het is overigens ook vervelend om als jongere
werkloze niet in de WW te zitten omdat je daar geen of slechts kort recht op
hebt  (Ik prijs mezelf gelukkig met mijn baan).

> [...]
> Het is toch gewoon een ordinaire goedkopere methode om
> werken aan het werk te houden ten koste van de werklozen.

> Tel uit je winst. Waar haal je dan je werknemers vandaan?

> Je bespaart hen in elk geval een martelgang door het WW en
> WAO gebouw/woud. Bovendien met tevredenheid terug kijkend op
> een werkzaam eervol leven.

> Dat wordt lastiger naarmate je zelf invulling wilt gaan
> geven aan de vrijheid van anderen waarbij het je inschatting
> is dat die daarbij gebaat is/zijn. Dat kan ie immers zelf
> wel bepalen. Net zoals werknemers, lid van een vakbond. ;)

Bij de huidige hoeveelheid leden van de vakbond kun je je afvragen hoe
representatief die nog is.

>  >  Het lijk me niet op voorhand gewenst om de
>
> Het als dan niet bindend verklaren betreft slecht zo'n 9%
> van alle overeenkomsten sowieso (heb ik begrepen).
 Maatregel
>   die een slag in het luchtledige is kortom.

1 branche-CAO is meestal een stuk belangrijker dan 9 bedrijfs-CAO's

Zal dit kabinet
> wel trots op zijn, maar spierballen taal van een kleuter.

> Precies Joost, maar ik hou liever zelf mijn portemonnee. :)

Die heb je twintig jaar gleden al aan je baas, de vakbond en de overheid
gegeven :-)

> Ik heb dan geen Bert nodig voor het maken van mijn keuzen.
> Zo ook voor de werknemers, Joost die zelf wel kunnen bepalen
> wat ze met werkgevers af moeten spreken.

Werknemers kunnen dat prima, bijvoorbeeld in vakbonsverband afspreken. Maar
moet dat dan ook - en wel altijd -  voor alle andere werknemers gelden?