D66 over het drugsbeleid

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Jul 31 21:42:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Bart Meerdink
>Na de (mislukte) drooglegging in de VS heeft het opheffen van het
verbod
>zeker ook alle alcohol-problemen de wereld uit geholpen? Niet dus.

Nee, uiteraard niet. Heb jij hoop alle alcoholproblemen politiek ooit de
wereld uit te kunnen helpen dan? De relevante vraag is waarom die
drooglegging mislukte. En daarnaast vind ik dat de overheid veel te ver
ingrijpt in het persoonlijke leven als men dit soort algemene rigoreuze
verboden oplegt. Politiek gaat immers niet alleen over het oplossen van
problemen, maar ook over het garanderen van vrijheden. Iets wat Bush
momenteel ook compleet negeert in zijn kruistocht tegen het terrorisme.
Hetzelfde geldt voor de 'war on drugs'.

> Wees een beetje realistisch, ondoordachte oplossingen kunnen zo maar
> falikant verkeerd uitpakken en grootschalige ellende veroorzaken.

Het stoppen van de 'war on drugs' is geen oplossing, maar een pleidooi
voor het beeindigen van een 'oplossing' die niet werkt en de situatie
slechts verergert. Daarna praten we wel weer verder over echte
oplossingen. Vooralsnog staat de wereldwijde 'war on drugs' iedere
positieve oplossing in de weg. Nederland gaat er nog het slimst mee om
(gedoogbeleid), maar kan ook niet ver genoeg gaan om daadwerkelijk wat
te bereiken, vanwege de internationale beperkingen en druk.

> Foutje
> bedankt, en iemand anders mag de puinhoop oplossen.

Exact mijn visie op de huidige 'war on drugs'. By the way, die
woordkeuze mag je niet aanstaan, maar geeft de werkelijkheid behoorlijk
goed weer.

> Maar elke optie die tot het minimaliseren van problemen kan leiden is
> natuurlijk het overwegen waard. Bij alcohol is beperkt gebruik (buiten
> het verkeer) geen enkel probleem, en accijnzen en verkeers-controles
> zijn een rem op het ontstaan van probleem-gebruik. Hetzelfde zien we
bij
> tabak: accijns in combinatie met ontmoediging.

Precies, konden we dit soort discussies maar over alle drugs voeren, dan
waren we al een eind verder. Nogmaals, de 'war on drugs' is *de* sta in
de weg voor het creeren van soortgelijke praktische oplossingen.

Groeten,
Mark