D66 over het drugsbeleid

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Jul 31 20:57:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]

Na de (mislukte) drooglegging in de VS heeft het opheffen van het verbod
zeker ook alle alcohol-problemen de wereld uit geholpen? Niet dus.

Wees een beetje realistisch, ondoordachte oplossingen kunnen zo maar
falikant verkeerd uitpakken en grootschalige ellende veroorzaken. Foutje
bedankt, en iemand anders mag de puinhoop oplossen.

Maar elke optie die tot het minimaliseren van problemen kan leiden is
natuurlijk het overwegen waard. Bij alcohol is beperkt gebruik (buiten
het verkeer) geen enkel probleem, en accijnzen en verkeers-controles
zijn een rem op het ontstaan van probleem-gebruik. Hetzelfde zien we bij
tabak: accijns in combinatie met ontmoediging.

Maar alcohol en tabak zijn zodanig geaccepteerd en ingeburgerd dat
verbieden geen optie is. Dat kan van drugs niet gezegd worden.

Bart