D66 over het drugsbeleid

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Jul 30 23:38:14 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> From: Bart Meerdink

> Gaat deze drugs-discussie over doelen of over middelen?

Wij zijn het inderdaad niet over het doel eens. En dus streven we andere
middelen na.

> De titel van Boris' stukje 'WAR ON DRUGS' VERDIENT GEEN STEUN doet
> helaas vermoeden dat de doelen centraal staan.

Ook de war on drugs is een middel.

> Maar het kan toch niet anders zijn dan dat als verslaving een
> ziekte is,
> dat dan het verslaafd maken een misdrijf is.

Hm, dat geldt ook voor alcohol, gokken, etc. ?

> En in het geval van hard
> drugs een zeer ernstig misdrijf. Daar kun je onmogelijk aan
> voorbij gaan.

Een daad is pas een misdrijf als de overheid heeft bepaald dat het
strafbaar is. Een misdrijf is geen natuurverschijnsel. Uiteraard zijn er
daden die iedereen als misdrijf bestempelt, zoals moord (alhoewel velen
de doodstraf steunen). Maar er zijn er ook een heleboel waar men over
van mening verschilt, zoals abortus en ook het gebruik en de handel in
drugs.

> Maar doel van zo min mogelijk drugsgebruik, voor zover het ernstig
> verslavend, ongezond en/of debiliserend is, mag niet labbekakkerig
> opgegeven worden, iets waarnaar het betoog van Mark lijkt te tenderen.

Mijn doel is inderdaad niet 'zo min mogelijk drugsgebruik'. Wat mij
betreft staat individuele vrijheid voorop en hoeft de overheid zich pas
zorgen te maken als het drugsgebruik tot 'onleefbare situaties' leidt.
Helaas zien we echter dat:
1. De 'war on drugs' helemaal niet tot minder drugsgebruik leidt (jouw
doel wordt niet bereikt, in tegendeel)
2. De 'war on drugs' juist tot 'onleefbare situaties' leidt
(criminaliteit, slechte kwaliteit van de stoffen, armoede) (mijn doel
wordt niet bereikt, in tegendeel).

> Aan de kant van de verslaafden is damage control met medische middelen
> verstandig en effectief, zeker. Aan de kant van de dealers hebben we
> gewoon met georganiseerde misdaad te maken. En dat komt niet omdat we
> drugs dealen criminaliseren, maar omdat drugs dealen inherent een
> misdrijf tegen andere personen is.

Onzin, die georganiseerde criminaliteit kan slechts bestaan zolang we
drugs blijven criminaliseren. Als de teelt en de distributie door de
overheid wordt gereguleerd, valt de markt voor de georganiseerde
criminaliteit compleet weg en zijn we dus van die criminaliteit af.

> De georganiseerde misdaad heeft veel meer gezichten dan alleen de
> drugshandel alleen.

Ja, maar dat lijkt me irrelevant voor deze discussie.

> Daarom moet de overheid het centrale probleem
> oplossen van hoe absulute controle op bijvoorbeeld illegale
> geldstromen
> te verkrijgen zonder de privacy van het individu in gevaar te brengen.

Moet ook gebeuren, maar is een ander onderwerp.

Groeten,
Mark