LibDems winnen wegens Irak

Antid Oto antid at HOME.NL
Mon Jul 19 20:21:12 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. wrote:

> 2) voor de zoveelste keer: 2a) D66 HEEFT NOOIT POLITIEKE STEUN
> GEGEVEN AAN HET DOOR BUSH EN "BLIAR" UITROEPEN VAN DE DERDE
> GOLFOORLOG;

Indirect heeft het natuurlijk wel voor gezorgd, door in dit kabinet
te stappen, dat die politieke steun er kwam. Tijdens de
formatiebesprekingen was Irak immers een ondergeschikt non-issue.
D66 heeft nooit openlijke steun gegeven, maar vond het ook niet erg
dat het Iraakse volk een kopje kleiner gemaakt werd met precisie
bombardementen. De oorlog bracht immers twee
massavernietingingsregimes ten val: dat van Saddam en het
sanctieregime van de VN (dat volgens schattingen ook duizenden
levens heeft gekost). In de plaats daarvan zijn er echter twee
nieuwe regimes in de plaats gekomen: een illegaal marionettenregime
geinstalleerd door de VS en een terreurregime. Per saldo heeft het
dus allemaal weinig opgeleverd tot nu toe. Er gaan momenteel zelfs
geruchten de ronde dat Allawai eigenhandig op Stalinistische wijze
een aantal opstandelingen heeft ge-executeerd om zo zijn opponenten
te intimideren. Op de site http://www.iraqbodycount.net/ staat de
bodycount teller inmiddels rond de 12.000 ..

Ik vond Bakker trouwens qua timing erg ongelukkig, een week later
kwamen belastende VS/UK rapporten in de media, en meneer vond het
toen eigenlijk wel welletjes... jaja. Op de Tilburge kermis is het
vandaag overigens ook prijsschieten.

Antid