LibDems winnen wegens Irak

Hein WvM heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jul 18 16:54:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:41 18-07-2004 +0200, Raimond de Tempe wrote:
>Hein, ik snap je hartekreet best. Nou ben ik niet zo ethisch dat ik heftige
>onlustgevoelens voel bij de handelwijze van Bush inzake Irak. Eerder
>onbegrip en afkeer.

Tja...Kijk, Raimond, we hebben allemaal onze ideeén en onze politieke overtuigingen. De een vindt boren in de Wadden prima, de ander niet. De een wil nuances in de Irak-oorlog, de ander vindt het heel mooi dat Saddam weggestuurd is, de derde (ik) is faliekant en principieel tégen deelname aan die oorlog. . Ik ben liberaal genoeg om ieders overtuiging te respecteren.
Mijn hartekreet gaat om iets anders. We hebben belóófd niet voor boren te zijn, het staat in het programma. Dan moet er minstens een intern inhodelijke discussie gevoerd worden, én een verandering in het program, én een nieuw mandaat op dat program, om zoiets fundamenteels te wijzigen. je kan niet zeggen: oh, voortschrijdend inzicht, nieuwe visies, etc, ik verander dat maar even. Zo werkt het niet, althans, zo hóórt het niet te werken.
We hebben als congres principieel tégen die oorlog gestemd. dan ,oet dat ook worden uitgedragen, zonder scrupules, en zonder de voorzichtigheid van "oh, dat kan onze positie in het kabinet verzwakken". Uiteindelijk betalen we juist daarvoor de hoogste prijs: geen zetels meer.

En voor de rest zal het me ook een rotzorg wezen. Ik heb de politiek allang min of meer opgegeven. De doofpot-arrogantie ivm Irak van dit kabinet is voor mij de druppel geweest. Ik behoor nu tot de groeiende groep cynici die geen heil meer verwacht van zittende parlementariers en nóg meer zittende bestuurders.

Mijn "carriere" in D66 is snel weer te geven: in november 2001 wilde ik een dialoog met Pim Fortuijn en stelde dat als kamerkandidaat voor op de eerste campagnemeeting. We kregen Anne Frank en een verlies van vele 17 zetels.
Ik was tégen de oorlog in Irak, vanaf het begin, en tégen het slaafs volgen van de VS. We kregen een kabinetsdeelnname mét oorlog én schoothondjesgedrag in het Witte huis. Ik was vóór trouw aan het program en vóór D66 als milieupartij. We kregen de Wadden en de boringen. Ik was vóór een sociaalliberaal contrapunt in het kabinet, wat we kregen was een D66 dat gewoon meedeed aan rechtse, harde, onsociale politiek.
We hoeven het met elkaar niet eens te zijn, inhoudelijk, maar de kiezer moet eten waar we staan. We staan nergens, we zwerven maar een beetje heen en weer en pakken bestuurspostjes zolang we die nog kunnen pakken. "WE'? Nee, de inner circle doet dat.
Ik heb er stront en stront genoeg van, om je de waarheid te zeggen.