LibDems winnen wegens Irak

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Sun Jul 18 16:41:25 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein, ik snap je hartekreet best. Nou ben ik niet zo ethisch dat ik heftige
onlustgevoelens voel bij de handelwijze van Bush inzake Irak. Eerder
onbegrip en afkeer. Van "heo kan iemand zo stom zijn". Het experiment
Duisland en Japan - ingreep US na WO-2 - laat zich niet zo herhalen in een
land dat nimmer democratisch is geweest. En dat weer is vervallen in
tribalisme - kennelijk een in de mens verankerde drijfveer als andere,
"modernere" maatschappijsystemen onvoldoende kracht hebben. En die US die
altijd de dictatoren steunden, om der wille van de stabiliteit naar buiten
een land. De vrije-markt-gelovers die vergeten in de vrije markt te geloven
als de olie in het geding is. Enz, enz.

Maar je moet kennelijk heldere standpunten hebben om daar dan zo heftig aan
te geloven. Ik moet zeggen dat ik die in veel gevallen niet heb. Omdat ik me
niet verdiept heb in details, en er ook geen zin in heb dat te doen. Omdat
andere kwesties veel interessanter zijn. En ik moet zeggen dat ik helemaal
niet zo afkerig ben van zorgvuldig gas boren ind e Waddenzee, en van grote
windmolens, en ook nogal sceptisch ben over onze toekomstige
energievoorziening. En ook vind dat politici veel te happig zijn op "er moet
iets worden gedaan", zoals in de zaak van de broeikasgassen.
Klimaatschommelingen zijn van alle tijden, en het ligt niet in onze macht er
een maakbare wereld van te maken. Als de natuur geen ruimte laat op deze
wereld voor 9 miljard mensen, dan merken we dat wel. En dat zal helaas niet
prettig zijn, want deze diersoort mens is niet geneigd tot liefdevol
inschikken. Dat zal nooit lukken, ook al zijn jij en ik en vele vrienden
heel erg liefdevol in onze menselijke omgang! Er zijn nog altijd meer doden
gevallen van burgerstrijd dan aan kernongelukken.

Dus Hein, ik ben een beetje te oud en te sceptisch om me erg druk te maken.
Het meest stoort me partijgenoot Brinkhorst me nog. Die dan denkt dat als
hij met zijn 68 jaren of zoiets nog een job aankan van 100 uur per week, dat
dan een tikkeltje minder wel gevraagd mag worden van al die omstreeks
60-jarigen, die nog in leven zijn en niet invalide! Alsof een
maatschappijsysteem dat van een werkeloze bedachtzame analytische filosoof
een snelle frietbakker moet maken, de oplossing kan zijn!
Groet, /raimond