Gemeentepolitiek en de keuzes van de kiezer.. was:Re: gemeentepolitiek en OZB

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jul 9 08:38:33 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Een gemeente met slecht bestuur heeft kennelijk kiezers die maar raak
> stemmen! De kiezers zijn zelf verantwoordelijk voor hun slechte keuze. Het
> feit dat ze "landelijk" stemmen leidt ertoe dat collegepartijen kunnen doen
> wat ze willen, ze worden er toch niet op afgerekend.

John,

"Een gemeente met slecht bestuur heeft kennelijk kiezers die
maar raak stemmen!", schreef je.

Wil je deze eens onderbouwen? Ik (als kiezer) zie a) niet al
te veel mogelijkheden om een (werkelijk andere) keuze te
maken b) en al helemaal niet dat ik/wij (als kiezer) daar
slordig mee om zouden springen.

Daarnaast ben je niet helder wie of wat je onder 'bestuur'
verstaat. Is dat het college?

(In dat geval heeft de kiezer geen werkelijke keuze kunnen
maken.  Zie D66, die niet het CDA en VVD aan een meerderheid
gin helpen!

Of is dat de gemeenteraad?

Maar in beide gevallen is dat niet een direct gevolg van de
keuze van de kiezer. Die is wat vergevingsgezinder door ook
andere partijen toe te laten, die het mogelijk betere doen
dan de zittende. ;)

Maar naar de kern van je verhaal (althans vanuit mijn
optiek); punt is dat de kiezer weinig mogelijkheden heeft om
naast (de betrekkelijke keuze - van) het kiezen zelf, verder
nog enige invloed van betekenis uit te kunnen (blijven)
oefenen. Nog op de gemeenteraad, nog op het college. Of
zelfs maar de afzonderlijke commissies.

Maar in het vookomende geval, als een gemeente en de
gemeenschap kiest om een breed gedragen visie uit te werken
met de daaraan verbonden kosten op korte termijn, dient een
gemeente dan ook niet die mogelijkheid te hebben daaraaan
gestalte te kunnen geven?

Maar ook instrumenten in handen om duidelijk 'af te kunnen
rekenen' anders dan via het kiesrecht en staatsrechtelijke
weg? De democratie is immers een instrument dat we ondanks
de uitkomsten willen blijven inzetten.

Henk Elegeert