gemeentepolitiek en OZB

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Fri Jul 9 00:05:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees van Loon schreef: Kan jij de kiezer uitleggen, waarom hij naast al die
belastingen nog meer
belastingen moet betalen.  Ik zie veel van die belastingen nu alleen maar
als dekking van slecht financieel beheer.

Helemaal met je eens Kees en daar komt bij de de burger in een gemeente met
een slecht bestuur daarvoor opdraait. Als het al gehandhaadt zou worden zou
de hoogte ervan landelijk vastgesteld dienen te worden. Gemeentebesturen die
hun financien niet op orde hebben of domme uitgaven doen zien de OZB als
sluitpost en hopsakee, de burger is weer de klos. Als ex-gemeenteraadslid
heb ik nog mogen meemaken dat de OZB in mijn gemeente destijds met 9% omlaag
kon terwijl de buurgemeenten met veel minder voorzieningen er maar even 30%
bij deden.

mvg,

 Ger

Misschien al eens over gedacht wat de waardebepalingen en de inning van de
OZB kosten?

Beste Ger,

Een gemeente met slecht bestuur heeft kennelijk kiezers die maar raak
stemmen! De kiezers zijn zelf verantwoordelijk voor hun slechte keuze. Het
feit dat ze "landelijk" stemmen leidt ertoe dat collegepartijen kunnen doen
wat ze willen, ze worden er toch niet op afgerekend.

OZB is nu een sluitpost, want het is maar 2% van de totale belastingen en
premies. In Ede levert het 10% van de middelen van de gemeente. Als de OZB
zeg 80% van de gemeentegelden moet opleveren wordt het stemmen op de lokale
partij die doet wat de kiezer wil pas echt belangrijk. Lokale democratie kan
niet bestaan zonder lokale belastingheffing.

Overigens moet waardebepaling altijd plaatsvinden ook voor de inkomsten- en
vermogensbelasting. Anders blijken Nederlanders na verloop van tijd in heel
goedkope huisjes te wonen en heeft het grootste deel van de
belastingbetalers alleen maar schulden.....

Lees de COELO rapporten.

Groeten,

John