Gemeentepolitiek en de keuzes van de kiezer.. was:Re: gemeentepolitiek en OZB

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Fri Jul 9 16:54:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>
To: <D66 at nic.surfnet.nl>
Sent: vrijdag 9 juli 2004 8:38
Subject: Gemeentepolitiek en de keuzes van de kiezer.. was:Re:
gemeentepolitiek en OZB

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het

> [...]
> oefenen. Nog op de gemeenteraad, nog op het college. Of
> zelfs maar de afzonderlijke commissies.
>
> Maar in het vookomende geval, als een gemeente en de
> gemeenschap kiest om een breed gedragen visie uit te werken
> met de daaraan verbonden kosten op korte termijn, dient een
> gemeente dan ook niet die mogelijkheid te hebben daaraaan
> gestalte te kunnen geven?
>
> Maar ook instrumenten in handen om duidelijk 'af te kunnen
> rekenen' anders dan via het kiesrecht en staatsrechtelijke
> weg? De democratie is immers een instrument dat we ondanks

Beste Henk,

Langzaam aan kom ik tot de conclusie dat de democratie eerst moet
functioneren op het laagste niveau. Lukt het daar niet dan wordt het verder
ook niets op provinciaal of landelijk niveau.

Parlementsleden zijn zo druk met hun werk dat ze het belang van de lokale
politiek niet begrijpen. Ook op onze lijst kom ik weinig mensen tegen die
enig begrip kunnen opbrengen voor het belang van een goed werkende lokale
democratie.

Jij vraagt of kiezers een andere, een goede keuze kunnen maken en vindt dat
kiezers wel zorgvuldig zijn als ze de gemeenteraad kiezen!

Om een keuze te kunnen maken moeten de kiezers weten waarop ze kunnen
stemmen. Ik beweer dat de meeste kiezers geen idee hebben wat de lokale
politici uitspoken. Dat komt omdat ze heel weinig informatie krijgen en
omdat men denkt dat die lokale politici toch niks te vertellen hebben.

Als de lokale politiek beslist over een belangrijk deel van de totale
belastingen dan gaat de kiezer wel anders piepen. Dan wil hij weten wie daar
aan zijn centen wil komen en wat zij er mee willen doen.

Dan zullen de huis- aan huisbladen gaan schrijven over de verschillen tussen
de partijen en dan kunnen de lokale politici zich niet meer verstoppen in
vertrouwelijke vergaderingen. Je moest eens weten hoeveel energie de
collegepartijen in Ede stoppen in het verbergen van hun activiteiten. De
PvdA vindt het prima dat in beslotenheid wordt vergaderd en dat alleen de
uiteindelijke besluiten in zogenaamde openbaarheid worden genomen.

Alleen sterke belangengroepen weten de politiek te bereiken. De aannemers,
de bedrijven en middenstand, het welzijnswerk en nog wat kleine
belangengroepen laten van zich horen, maar de kiezer weet van niets!

Een directe relatie van de kiezers met politiek in hun eigen omgeving die
zij kunnen overzien is onmisbaar. In Nederland heerst een
regentenmentaliteit onder alle politici, die past bij de slaafse nogal
dommige opstelling van de kiezers. De kiezers geloven het wel, maar als er
nare dingen gebeuren worden ze kwaad en geven kleine oproerkraaiers een
kans.

De grote groep zwevende kiezers hangt direct samen met de onpolitieke
opstelling van de kiezers. Doordat de lokale politiek zich in de mist
afspeelt en niet of nauwelijks iets te vertellen heeft over de hoogte van de
belasting interesseert de kiezer zich er niet voor. Hetzelfde dreigt zo te
worden bij de steeds belangrijker wordende Europese politiek.

Al met al worden de kansen voor "leiders" steeds groter. Dat D66 probeert de
gekozen burgemeester als leider in de lokale politiek te plaatsen is voor
mij bijna reden om uit D66 te stappen. Waarom snappen zo weinig mensen dat
een leider niets met democratie te maken heeft?

Groeten,

John Wijsmuller