OZB Was: Naar een echt functionerende lokale democratie

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Jul 3 18:28:30 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

[knip]

> Precies, Bart. Een burgemeester die het Burgerjaarverslag
> (het meet- en communicatieinstrument) opneemt op de lijst
> ingekomen stukken, laat rustig beweren daar daarmee voldaan
> is aan de wettelijke verplichtingen. Strikt genomen wel, al
> heb ik zo mijn twijfels. Aan de bedoeling van de wetgever
> beantwoord het m.i. op geen enkele manier.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is, met de gemeenten die daar
aan mee willen doen (o.a. ook Nijmegen, waar ik woon) bezig met een
benchmark project op basis van deze burgerjaarverslagen, dus het
vergelijken van de gemeentelijke prestaties op elk terrein. Zie
http://www.sgbo.nl

Het zou nog beter zijn als die burgerjaarverslagenwat onafhankelijker
tot stand zouden komen, en alle gemeenten mee zouden doen met de
benchmark, maar goed, het begin is er.

Het lijkt me geweldig als D66 deze recente ontwikkelingen (het eerste
Burgerjaarverslag was over 2002) aangrijpt om overal de gemeenten eens
lekker op de huid te zitten met deze beschikbaar komende informatie. Hoe
dat het beste kan (zonder meteen de sfeer te verzieken) en hoe je de
interesse van burger en media kan wekken, dat moet D66 voor (en met) al
haar locaal actieve leden uitzoeken.

Electoraal geeft dat het meestal fletse D66 een duidelijk gezicht (een
waakhond in elke gemeente, om op de SP-campagne voor de EU te varieren),
en kiezers een goede reden om D66 meer raadsleden te geven, zodat
bovenstaande taak ook steeds beter uit de verf kan komen.

Maar ik ben geen insider, misschien staat er bij D66 landelijk al iets
dergelijks op de rails (in Nijmegen nog niet in ieder geval).

Bart Meerdink