OZB Was: Naar een echt functionerende lokale democratie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jul 3 01:19:30 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Een tijdje geleden probeerde ik hier een discussie over de kwaliteit van
> de lokale democratie te starten.
>
> Zero response.
>
> En dan maar vragen waarom de lokale belasingen steeds maar ongeremd
> kunnen stijgen.

HAHA, Bart. Heerlijk die humor!!!  :)
Ik zocht de oorzaak al elders, maar deze kan ook !! :) ;)

> Hoe moet de burger nou goede van slechte bestuurders onderscheiden als
> er nauwelijks informatie beschikbaar is over het (gebrek aan) presteren
> van degenen die ze verkozen hebben?

Precies, Bart. Een burgemeester die het Burgerjaarverslag
(het meet- en communicatieinstrument) opneemt op de lijst
ingekomen stukken, laat rustig beweren daar daarmee voldaan
is aan de wettelijke verplichtingen. Strikt genomen wel, al
heb ik zo mijn twijfels. Aan de bedoeling van de wetgever
beantwoord het m.i. op geen enkele manier.

Niemand heeft bovendien echter echt (behalve ingewijden)
toegang tot een Gemeenteblad, noch los of je weet welke
nummer je dan moet hebben.

> Slecht beleid wordt niet afgestraft,

Ik bezoek nu een paar jaar regelmatig de raadsvergaderingen,
maar het is werkelijk verschrikkelijk om aan te zien.

 > en zolang de feiten niet klink en
> klaar op tafel liggen

Als je zo op elkaar ingestelde en van elkaar afhankelijke
systemen hebt die dagelijks met elkaar omgang hebben, hoe
wil je daar als politicus zicht op krijgen. En dat ook nog
in je vrije tijd?

 >  zal dat zo blijven, en zullen lokale bestuurders
> doen en laten wat henzelf zo uitkomt.

Zo is dat!

Henk Elegeert (geen wonder dat mijn respons zero was) ;)