gemeentepolitiek en OZB

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jul 3 00:40:56 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marcèl van Dalen wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Of anders gezegd:
> "Beste buurtbewoners, bent u bereid 1 euro per jaar meer te betalen aan OZB,
> als u daarmee de buurtopbouwwerker z'n werk kan laten blijven doen?"
> Of anders gezegd:
> "wij, de gemeenteraad, zijn er in geslaagd de OZB niet te verhogen, maar de
> buurtcentra moeten dicht"
> Zo iets??
> Willen we dat?

Van mijn part, maar nee ik wil die (beperkte) keuze niet. Ik
wil een lokale overheid die concurrentie invoert in in te
huren buurtopbouwwerkers. Zodanig, dat de lokale overheid
een keuze kan maken, de haar (vooraf geformuleerd en met
burgers overlegde en overeengekomen) gestelde doelen
realiseerd, en dat op een democratische manier. Daar dus ook
werkelijk op afgerekend kan worden door de burger/kiezer.
Verantwoording !!! Dat wil ik. Inspraak, dat wil ik. Een
transparant wrerkende overheid, dat wil ik. Een werkelijk
functionerende (lokale) overheid, dat wil ik.

En als dat tot gevolg heeft dat de buurtcentra dicht moeten,
het zij zo. Ze functioneren in het algemeen slechts als
verlengstuk en 'draagvlak fabrieken' van de gevestigde
politieke kliek. Vazallen, zo noem ik ze meestal. Met (te)
goede contacten op ambtelijk en bestuurlijk niveau, waar de
burger/kiezer zelf nauwelijks toegang heeft of krijgt.

Er zijn immers andere en meer democratische manieren om
burgers erbij te betrekken.

Henk Elegeert
(die nog "pissed off" is vanwege een bezoekje aan de nieuwe
website van EZ en daar het allerbelabberde niveau aantrof)
(Doe daar maar eens een bestelling, - ook al nergens voor
nodig als je PDF's aanbied - het is werkelijk om te huilen)
Doodziek wordt je van zo'n overheid.

Nee, het is mij inmiddels wel duidelijk waarom het
economisch niet goed gaat in dit land. Tjonge jonge zeg....
Het zondebokken zoeken in pre-pensioenen zijn dan
formidabele bliksemafleiders.  En dat met een D666 minister
aldaar! (nee, ik heb het wel gezien 3x6) :)

Zo (die stoom) dat ben ik ff kwijt ......

Niets persoonlijks, Marcel.