Onbespreekbaar?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Jan 29 13:33:58 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Jan 29, 2004 at 12:08:40PM +0100, Henk Vreekamp wrote:

> Overigens heb ik vergelijkbare ervaringen qua reacties. Een voorbeeld: de
> idee dat immigranten in hun herkomstland net zo racistisch kunnen zijn als
> inlanders ongeacht de actuele discriminatie en heersende verhoudingen in
> Nederland, deed mij ooit een politiek-correct vriendin (psycholoog)
> verliezen.

Een aardig voorbeeld. Zo deed mijn vriendin een aantal jaar geleden een
onderzoekje over burgerschap in gezinssituaties voor Forum in studieverband
onder buurtgenoten in Kanaleneiland. Het bleek schering en inslag dat men
zowel aangaf dat men graag wilde integreren met Nederlanders en dat men de
kinderen graag op gemengde scholen had alsook dat de Turken liever niet
hadden dat hun kinderen met Marokkanen omgingen en vice versa (hoewel
minder).
"Bij de vragen over tolerantie zijn de resultaten van de Turken en
Marokkanen opvallend. Een derde van de Marokkaanse steekproef vindt dat
er te veel Turken wonen in hun buurt en meer dan de helft van de Turken
vindt dat er te veel Marokkanen wonen. Het lijkt erop dat de Marokkanen
en vooral de Turken niet erg tolerant zijn en minder inlevingsvermogen
hebben."
Dat een en ander niet strookte kwam niet in hen op.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |