een paar reacties...

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Jan 13 15:19:47 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein, Ellen, Bert en de anderen,

Laat ik vooropstellen dat Thom voor het eerst sinds jaren als
verantwoordelijk bewindsman binnen een half jaar is gekomen met een aantal
wetsvoorstellen om de bestaande verouderde constitutie te moderniseren en/of
democratiseren, zoals de gekozen burgemeester en het districtenstelsel. Wat
er verder van die voorstellen ook zij, dat alleen al vind ik grote klasse,
zeker nu we met onze 6 zetels via het reageeraccoord datgene kunnen
afdwingen, wat we als fractie van 24 zetels in paars I niet konden.

Voor de PvdA is de positie van de burgemeester belangrijk, ik ga er vanuit
dat zij na het CDA het meest aantal benoemde burgemeesters hebben, en 1
gekozen (naamgenoot Tjerk in Vlaardingen). De PvdA is van oudsher een
machtspartij geweest waar het slecht kersen mee eten is en lastig
onderhandelen. Ik spreek hier uit eiegen ervaring op locaal niveau, maar
bijvoorbeeld een Ad Melkert was er ook notoir berucht om (Rupsje
Nooitgenoeg). Dus dat Thom na het lanceren van zijn initiatieven ze nu
bestuurlijk binnen probeert te halen, dat lijkt me zijn job. Of hij er
verstandig aandoet nu toch weer een soort Schedeldoekshavenoverleg or
whatever hiertoe in te voeren, dat lijkt me minder. Maar wat dan te denken
van de PvdA-fractioe, die zich hier dan ook zonder meer voor leent,
vooropgesteld dat de berichtgeving in de Volkskrant waar is (want dat weet
je ook maar nooit)?

Groet,

Tjerk