Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis: berekening

Thu Jan 8 13:48:51 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>
>Gewoon gemiddelden over alle woningen van een bepaald type in een wijk
>(stadsdeel) gebruiken om tot een gemiddeld wijzigingspercentage te komen en
>dat vergelijken met de oplichterij namens de overheid.

 Probleem is dat het uitsplitsen naar een bepaald woningtype iets is van
 na 1998 (geloof ik). Als je het gehele traject 1992-1999 wil overzien,
 dan heb je er niets aan (of ik heb het niet kunnen vinden, dat kan natuur-
 lijk ook.
 Voor de goede orde: ik heb het jaarboek voor geheel Amsterdam gebruikt en
 niet de jaarboeken voor alle stadsdelen.

>Om een principiele uitspraak van de rechter te voorkomen bood de gemeente
>mij helemaal gelijk aan

 Je bedoelt dat jouw zaak niet door de rechter is gezien ?

 Zelf had ik in gedachten om schriftelijk op het verweer van de gemeente te
 reageren en dat naar het Hof te sturen. Heb jij dat ook zo gedaan ? (Wel
 zo gemakkelijk, natuurlijk).

 Ik heb m'n respons al op 4 A4'tjes uitgetypt maar ben nog niet tevreden
 over het resultaat (ik moet wat ingehoudener zijn, lijkt me - nu staan
 er nog enkele weinig-tactische uithalen naar het optreden van de gemeente
 in, daar kom je natuurlijk niet erg ver mee).

>Waarde volgends gemeente op peildatum een ton (guldens) hoger dan de
>werkelijke verkoopprijs van

 Bij mij is het ook ongeveer een ton (in Guldens).

 Wat mij overigens ook nog inviel is dat als de gemeente speelt dat mijn
 huis daadwerkelijk getaxteerd zou zijn, men het vloeroppervlak in 't ge-
 heel niet hoeft te vergelijken met 'vergelijkingsobjecten' - dan is de
 taxatie rechtoe-techtaan (dat vergelijken van het oppervalkte is toch
 een generiek meetinstrument, iets dat gehanteerd wordt om niet in indi-
 viduele gevallen te hoeven taxeren ?). Het feit dat men het opviert,
 betekent dan toch opnieuw dat het laatste niet heeft plaatsgevonden ?

 Olav Lavell <olavell at XS4ALL.NL>
>Binnenkort kom je er ook mee in de krant neem ik aan?

 Er heeft zich nog geen enkele met deze lijst meelezende journalist ge-
 meld...

 Rob Outkerk is een vriendje van m'n broer. Misschien dat ik het hem
 stuur. Maar eerst een uitspraak van de rechter, daar gaat het tenslotte
 allemaal om.

 Marc Fluks