Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis: berekening

Wed Jan 7 19:33:22 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Volgende update...

 Vandaag ben ik naar de stadhuisbibliotheek van de gemeente Amsterdam ge-
 gaan om daar in oude jaarboeken de waardestijging van woningen in Amster-
 dam Oud-West op te zoeken.

 De werkwijze en de resultaten...
 * Ik fotokopieerde de cijfers voor de gemiddelde koopprijs van woningen
   in Amsterdam Oud-West voor de periode 1991 t/m 1999.
 * Aangezien het gemiddelden betreft, pinpointe ik de data op 1 juli van
   het desbetreffende jaar.
 * Als waarde voor 1 januari in de periode 1992-1999 nam ik het gemiddelde
   van twee aangrenzende '1 juli'-waarden.
 * Ik berekende de realatieve waardestijging van 1 januari 1992 tot 1
   januari 1999 t.o.v. 1 januari 1992 in procenten.
 * Vervolgens corrigeerde ik de waarde van m'n woning op 1 januari 1992
   met de stijging 1992-1999 in procenten en verkreeg aldus de waarde van
   mijn woning op 1 januari 1999.
 * De berekening leverde op dat woningen in Amsterdam Oud-West in de
   periode 1992-1999 met 133% in waarde zijn gestegen.
 * De taxatie van de gemeente Amsterdam correspondeerde evenwel (voor de-
   zelfde periode) met een waardestijging van 253% !
 Daarmee is wel duidelijk hoezeer de gemeente de zaak bedonderd heeft.

 Fritz, heb jij jouw berekening op soortgelijke wijze gedaan ?