Onduidelijk mandaat (Was: De woestijn aanvegen)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Feb 28 09:21:35 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Hein,

Dat "vredesmandaat" in Irak is een fictie, een smoesje. We zijn gewoon het
hulpje van twee bezetters. En dat voelt de bevolking hier, dus reageren
politici ook zo. En beroepsjuristen hebben het nakijken - christenen zouden
hen farizeeers (schijnheilige hogere stand) noemen vanwege de leugenachtige
aanname.

Kortom, Nederlanders vervullen geen "politiefunctie" maar een militaire
opdracht. Dat blijkt wel uit het feit dat hun schietinstructie vrijwel
dezelfde is als die van de Engelsen onder wier direct bevel ze staan.
Trouwens, het OM heeft laatste twee in Irak wachtlopende militairen
veroordeeld weten te krijgen wegens gevaarlijk slapen tijdens een
oorlogssituatie. Het OM spreekt zichzelf ook in deze tegen. Laat dat
duidelijk zijn.

Henk Vreekamp, Utrecht