[Onduidelijk mandaat (Was: De woestijn aanvegen)]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Feb 28 11:58:14 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 00:05 28/02/2004 +0100, Antid Oto wrote:

>Het is dus van belang dat dhr. Bakker niet alleen oog heeft voor de belangen van
>'onze jongens en meisjes' maar ook *oor* heeft voor de werkelijkheid. De Hilversumse
>echoput is niet altijd de meest bevordelijke werkelijkheid.

Laten we het niet teveel op de *persoon* spelen, maar er klopt inderdaad iets niet.
Wat me in toenemende mate tegenstaat is de grote mond van de kamer in haar geheel, als het gaat om OM, Donner en Kamp. De onaanvraadbaars vliegen door de lucht. Echer...het is diezelfde kamer, die volksvertegenwoordiging, die vanaf februari 2003 heeft geschipperd met de steun aan de Irak-inval van de "coalition forces".
Natuurlijk willen de geachte afgevaardigden daar niet aan herinnerd worden, vooral niet nu blijkt dat het moeras waarin met name Blair terecht gekomen is óók hen zal aantasten. Waar blijft Balkenende met zijn moralistische gebler, nu blijkt dat zijn onderonsjes met Blair en zijn steun aan de Amerikanen niets minder dan collaboratie betekenden met een liegende, spionerende, manipulerende militaristische, op economisch eigenbelang gerichte kliek?
De dames en heren parlementariers móéten er echter aan herinnerd worden, want het is de politiek geweest die "confusion" (wat me een eufemisme toeschijnt)  heeft veroorzaakt.

Dat hele schermergebied tussen militaire en politieke steun, tussen steun aan de coalitie of loyaliteit aan de VN (wederopbouw resolutie V.R.), die pijnlijke onduidelijkheid over het mandaat, het zijn gevolgen van een schipperende en -het spijt me- ietwat opportunistisch opererende Tweede Kamer. Het komt me niet geheel verwonderlijk over dat het OM daarin dan maar een eigen koers heeft uitgezet. Hoewel dat OM ook niet schittert in helderheid.

Donner zei het al: de Kamer zelf wordt qua geloofwaardigheid net zo hard aangetast, als ze probeert Donner en de Wijkerslooth aan te tasten.

In die deze Irak kwestie gaan we weer écht Nederlands te werk: blinde VVD-ers en CDA-ers (om van LPF-ers maar niet te spreken) liepen en lopen als kwispelende huisdieren achter de VS en het VK aan. D66 deed en doet daar gelukkig niet aan mee, maar....sprak en spreekt zich niet herhaald en ondubbelzinnig tégen de oorlog uit (eerst wel, toen niet meer helemaal, toen helemaal niet meer, toen in het kader van de VN, maar wel onder gezag van het VK....zich derhalve steeds maar aanpassend aan de nieuwe situatie, aan de nieuwe coalitie en aan de veranderende publieke opinie, hetgeen, alles tezamen, een nogal zwalkend beeld oproept, als ik me deze vrijheid mag permitteren). Nederland kijkt weer eens waar een goede boterham te  verdienen valt, en past zijn principes daaraan aan. Noodzakelijk Kwaad.

In deze mede door de politiek geschapen onduidelijke situatie is het merkwaardig de beschuldigende vinger naar één instantie te wijzen of  één gezagsdrager verantwoordelijk te maken.
De hand moet stevig óók in den eigen boezem worden gestoken.
Prettig weekend allemaal.