BEING THERE.

IM2 j.hoek6 at CHELLO.NL
Sat Feb 28 13:04:58 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Allemaal erg interressant, dat gepraat over onze soldaten en wat ze wel of
niet mogen doen,  maar ik vindt het geheel niet erg constructief.

Mijn vraag aan jullie is, zenden wij ook ambtenaren en experts en tolken
naar Irak, en zo ja, doen we dit gezamelijk met "de bezettende machten", in
overleg, en onder VN-gezag, of is hier nog helemaal geen aandacht aan
besteed?!

Wat hebben wij, als Nederlanders, maar ook  de complete bezettingsmacht, nu
aan het bezetten c.q. het handhaven van de orde in Irak, als er geen
democratische structuur opgezet wordt, die daadwerkelijk wortel schiet.

Je kan wel de hele dag politieagentje lopen spelen, maar daar leert de
Irakeze bevolking helemaal niks van. Alleen maar hoe ze een aversie van "de
bezettende macht" krijgen.

Wat mij een beter idee lijkt, is om de mensen ook daadwerkelijk democratie
te lèren, wat dus inhoudt, dat je een "legertje" ambtenaren moet
langssturen, om de mensen daar democratie te leren, dus het nu nog bestaande
ambtelijke apparaat daar om te scholen op een democratische leest, zodat je
niet, als je vertrekt, hetzelfde krijgt als in Afghanistan, dat de
klan-leiders elkaar na het vertrekken van de Amerikanen, elkaar weer
gewapend naar het leven staan.

Wat mij een beter idee lijkt, is dat wij (en de rest van de bezettende
macht), ambtenaren sturen, die de bevolking en het ambtelijk apparaat
trainen om  de mensen de democratische waarden en het hele rechtssysteem bij
te brengen(representatieve vertegenwoordiging, en dus nìet Amerikaans, want
dat is niet eens een democratie volgens onze standaarden), met opleidingen
voor politie, leger, ambtelijk apparaat, en de burgelijke bevolking, zodat
een democratisch omwenteling soepel zal verlopen. Want nu is er zoveel kans
op Saddam aanhangers en alllerlei etnische facties, die elkaar in een land
bomvol wapens, direct na het vertrekken van de bezettingsmacht elkaar naar
het leven staan.

Hou een periode van min. 5 jaar als doelstelling vanaf de eerste
democratische verkiezingen tot de volledige termijn van 4 jaar, en blijf als
bezettende VN macht aanwezig,  als overkoepelend orgaan, om in de gaten te
houden, dat de democratisch opgestelde principes en wetten ook daadwerkelijk
nageleefd worden. Na de 2e verkiezingsperiode kan je langzaamaan je
bezettende troepen terugtrekken, om Irak als democratie verder mee te gaan
in de wereldgemeenschap de democratische naties, waarmee je veel meer
bereikt, dan alleen maar als gewapende macht aanwezig bent.

Dus niet pappen en nathouden, maar daadwerkelijk de kwaal bestrijden.
Innemen van wapens, een democratische wetgeving opstellen, waar de bevolking
en belanghebbende partijen ook dìrect bij betrokken zijn, en besteed de
olievoorraden waar Irak rijk aan is zo, dat het mogelijk wordt voor de
bevolking om zichzelf te voorzien van de noodzakelijke levensbehoeften.

Zet het modern op, met internetmogelijkheden, modern amtelijke apparaat,
goede toegang voor de bevolking tot de politiek, de wetgeving, goede
gezondheidszorg, en goede voedselvoorziening, en ik ben er van overtuigd,
dat de bevolking en zijn radicale recalcitranten, meer interresse hebben in
een nieuwe en moderne samenleving, dan dat ze vervallen in de barbaarse
strijd om de macht, die ook te zien is geweest in Afganistan. en vele
ex-kolieen die het Westen ooit in Afrika had.

Dus zet als Nederlandse regering een goed overleg op met de rest van de
bezettende macht, doe het onder VN-vlag, en blijf lang aanwezig, min. 5 jaar
na de eerste democratische verkiezing, met de macht en middelen, die
noodzakelijk zijn om de Irakeze bevolking de geneugten van de democratie te
laten proeven.

Irak is een rijke oliestaat, en kan zich de rekening voor dit principe
grotendeels zelf financieren, maar daar moeten dus ook de juiste mensen voor
op  de juiste posten voor worden opgeleid.

Dit lijkt mij heel wat creatiever, dan maar een beetje rond te lopen als
bezettingsmacht, tot het tot schietincidenten en polarisatie komt, waar
zowel het Westen als Irak niets mee opschieten.