Nederlands spreken graag

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Thu Feb 26 01:35:36 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op wo 25-02-2004, om 18:51 schreef Herman Beun:

> De discussies in de plenaire zaal van het EP zijn o.a. zo saai

Het maakt me eigenlijk helemaal niets uit hoe saai het wel of niet is.
Ik wil dat gewoon zelf kunnen zien, en wel zonder daarvoor steeds naar
Brussel te moeten rijden. Als het echt zo saai is dan zou ik me in dat
geval immers bekocht voelen. Dan kan ik het maar beter bekijken op TV of
internet, met de mogelijkheid om weg te zappen...

> doordat er gewerkt wordt met van tevoren vastgestelde sprekerslijsten.

Ook de redenen *waarom* het zo saai is doen er eigenlijk niet toe. Noem
dan liever de redenen waarom dat niet veranderd kan worden. Dan zal ik u
zeggen, dat u beter uw best moet doen :)

[knip, redenen]

> Het echte werk gebeurt vooral in de vaste parlementaire commissies van
> het EP, maar gezien de grootte van het parlement is dat volgens mij
> ook de enige manier. Die commissies opereren naar mijn bescheiden
> mening overigens veel *opener* dan de vaste commissies van de Tweede
> Kamer!

Daar heeft Bert B. al adequaat op gereageerd.

> Zo zijn alle commissie-vergaderingen in principe openbaar toegankelijk
> en staan alle stukken ervan ruim van tevoren op internet

Dat is inderdaad mooi.

> (overigens is dat een D66-wapenfeit - toen Lousewies in het EP zat
> hebben we weten af te dwingen dat die stukken er voortaan voorafgaand
> aan de vergaderingen geplaatst worden!)

Goed zo, klopt u zichzelf maar op de borst. Ik neem echter aan dat u dat
zonder een meerderheid in datzelfde parlement niet had kunnen bereiken.
Dus de lof gaat eigenlijk naar *alle* voor-stemmers. Wie het voorstel
dan indient is immers ook maar vaak een kwestie van toeval.

Zgn. "wapenfeiten" tellen dus ook echt niet, zijn totaal niet
belangrijk. Verdiept u zich toch eens in de psyche van "de kiezer",
a.u.b.

Het "scoren" doet u echt alleen voor eigen publiek, de rest kan het
namelijk werkelijk niet schelen. Die rest wordt er zelfs een beetje moe
van (d.i. een eufemisme, zie ook de opkomst bij Europese verkiezingen en
de resultaten van uw eigen clubje bij diverse verkiezingen en
peilingen).

> In de commissies wordt verder niet gewerkt met sprekerslijsten, maar
> vindt er een echt inhoudelijk debat plaats. Hetzelfde geldt voor de
> fractievergaderingen van de Europese fracties. Ook bij die
> vergaderingen
> zijn tolken aanwezig, maar opvallend is wel dat hoe meer er sprake is
> van echt debat, hoe meer men geneigd is om direct (dwz zonder
> tussenkomst van de tolken, dus in het Engels of Frans) met elkaar de
> discussiëren. Dat communiceert nu eenmaal veel efficiënter en
> directer...

Ik ben het daarmee eens, en wil dat ook niet dwarsbomen. En ik versta
(soms meer, soms minder) zowel Engels, Frans als Duits. Dus ik zou het
toch wel graag live willen kunnen volgen - blijkbaar wordt het pas echt
spannend als iedereen Engels of Frans begint te spreken.

Live vertaling zou trouwens ook niet gek zijn. Elk halfbakken
praatprogramma op de Duitse TV heeft live vertaling als men dat nodig
vindt. Internationale gast? Hop, een goedgebekte tolk eroverheen. Al
eens de live ondertiteling voor doven en slechthorenden op de BBC of op
TV5 geprobeerd? Werkt ook perfect. Zo vreselijk moeilijk kan het dus
allemaal niet zijn.

Kost misschien een paar centen, om goede tolken in te huren. Maar het
gaat toch om de democratie, dat mag wel wat kosten.

> /Herman Beun
> (programmacommissies D66 (Europa) en ELDR (namens D66), oud-medewerker
> Lousewies van der Laan in het Europees Parlement)

Hallo, ik ben Olav en ik ben eigenlijk niemand :)

--
Met vriendelijke groet,
Olav.