Nederlands spreken graag

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Thu Feb 26 01:19:24 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op wo 25-02-2004, om 18:02 schreef Henk van Lingen:

> Leg het nog maar een keertje uit dan.

Okee, dat lijkt me inderdaad nodig :)

> Het lijkt mij evident dat democratisering betekent dat je burgers
> zoveel mogelijk laat meemaken en meedenken, en terzake informeert. Dat
> gaat het best in de eigen taal.

Ntuurlijk gaat dat het best in de eigen taal, yours truly is hier ook
niet degene die het Nederlands af wil schaffen :)

Het patroon dat ik zie is: eenrichtingsverkeer. Een beetje zo van "wij
bepalen wel wat voor u wat relevant (en democratisch) is om te weten".

Nu gebruikte je in je laatste reactie het woordje "meedenken" - dat komt
al iets dichter in de buurt.

Als we nu van "meedenken" naar "deelnemen" kunnen, dan hebben we een
begin van echte democratie. Hoe het allemaal op te lossen weet ik ook
niet, er zijn ongetwijfeld praktische bezwaren en veel te veel lui die
willen meedoen, maar die kant moet het wel op.

> Ik ben ook maar een burger, en mijn Frans is beroerd.

Doe eens een cursus bij de Alliance Francaise :)

Het is toch wel een erg mooie taal. Ik ben zelf trouwens ook beslist
geen vloeiend spreker. En opdat ik het kan verstaan moet men ook de
moeite nemen om het goed te spreken. De toespraken van bijv. Jacques
Chirac kan ik altijd goed volgen, die praat echt heel mooi en helder,
maar verder is het natuurlijk gewoon een rechtse drol.

--
Met vriendelijke groet,
Olav.